Store butikker får mere plads
Mange kommuner har i vid udstrækning udnyttet mulighederne i planloven for at give plads til nye storbutikker udenfor bymidterne. Tilgangen af mange flere store butikker vil forstærke konkurrencen i detailhandlen, og samtidig vil udviklingen presse detailhandlen i bymidterne yderligere.
Det skriver rådgivningsfirmaet Cowi, der har fremlagt en samlet opgørelse over de mange planlagte aflastningsområder i kommunerne. Der er planer om at udlægge i alt ca. 660.000 kvm. butiksareal fordelt på knap 40 aflastningsområder uden for bymidterne.
Det svarer ifølge Cowi til arealet af den samlede detailhandel i Aalborg.
Der vil hovedsageligt blive opført store udvalgsvarebutikker, men i ca. 10 aflastningscentre bliver der mulighed for at opføre en eller flere dagligvarebutikker, som kan være både discountbutikker og supermarkeder.
Kommunerne fik med liberaliseringen af planloven i 2017 helt nye muligheder for at etablere aflastningsområder uden for bymidterne.
Cowi peger på, at de mange nye kvadratmeter butiksareal vil give nogle forbrugere kortere afstand til et større vareudvalg. Men prisen kan nemt blive, at mange bymidter bliver sat under endnu hårdere pres. De er i forvejen presset af den voksende nethandel.
”Nogle bymidter vil skulle genopfinde sig selv til andre formål end detailhandel, og den hurtige omstilling vil medføre tomme butikslokaler. Det er derfor vigtigt at finde den rette balance og rollefordeling mellem aflastningsområderne og de historiske bykerner,” skriver Cowi.
Over hele landet
De sjællandske kommuner står for lidt over halvdelen af det samlede udlagte areal. Lige efter kommer Jylland, men der er også konkrete planer om aflastningsområder på Fyn, Lolland-Falster og Bornholm.
Ifølge Cowi har flere butikskæder meldt ud, at de ønsker at ekspandere kraftigt med nye storbutikker og varehuse. Med de udlagte arealer ønsker kommunerne at give plads til den del af detailhandlen, der oplever vækst.
Cowi skriver i sin rapport, at det endnu er for tidligt at spå om, hvilke byer der vil vinde kampen om kædebutikkerne. Mange mindre handelsbyer kan nu få mulighed for at vinde kunder tilbage fra de regionale centre. På den anden side er de fleste planer om aflastningscentre placeret i de største handelsbyer, som i forvejen står stærkt.