Stor opbakning til miljømærkede varer

1. feb 2016 -
This describes the image
Forslaget om at putte et klimamærke på fødevarer mødes med skepsis fra både dagligvarebranchen og flere interesseorganisationer. Arkivfoto: Henrik Denman
Skrevet af: Henrik Denman

10 kæder bakker op om kampagne for miljømærkede varer.

En ny kampagne for miljømærkerne Svanemærket og EU-Blomsten får større opbakning fra detailkæderne end nogensinde før.

Kampagnen vil være synlig i ugerne 5 og 6 og er en opfølgningskampagne fra efteråret, da Miljømærkning Danmark gennemførte kampagnen "Dit valg i dag betyder alverden i morgen".

Hele 10 butikskæder har valgt at bakke op om kampagnen ved at sætte fokus på miljømærkede produkter i tilbudsaviser og via egne kommunikationskanaler. De deltagende kæder er Kiwi, Matas, Rema 1000, Kvickly, SuperBrugsen, Dagli'Brugsen, Aldi, Lidl, Meny og nemlig.com.

Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark, glæder sig over opbakningen fra detailhandlen:

- Detailhandlen er langt tættere på forbrugerne, end vi er - og er dermed en vigtig spiller, når det gælder om at sikre forbrugerne adgang til miljømærkede varer, siger han i en pressemeddelelse.

Kampagnen skal bl.a. være med til at øge danskernes kendskab til det store udvalg af miljømærkede produkter. I dag finder man Svanemærket eller EU-Blomsten på mere end 12.000 produkter og serviceydelser. Desuden findes der i dag 15 svanemærkede butikker.

Opdateret 10. nov 2020