Større marked for convenience
De danske forbrugere køber stadig flere convenienceprodukter til deres måltider, og det gør de især for at spare tid. Fødevareproducenterne står dermed med et marked i vækst, hvor de kan hjælpe forbrugerne til at gøre madlavningen lettere og hurtigere.
En ny undersøgelse fra MAPP Centret på Aarhus Universitet fokuserer på, hvordan forbrugerne anvender convenienceprodukter i madlavningen. Convenienceprodukter strækker sig lige fra de færdigretter, som dagligvarebutikken har i sortimentet, til produkter som f.eks. saucer og snittet salat, der gør madlavningen lettere. Convenienceprodukter er også, når forbrugeren køber færdige lasagneplader og den færdige sauce i stedet for at tilberede det hele fra bunden.
Vækst i Europa
Ifølge MAPP Centret tyder alt på, at markedet for færdigretter og convenience er i vækst – både herhjemme og i Europa i øvrigt. Selvom danskerne har været kendt for at være mindre positive overfor færdigretter end nogle af vores europæiske naboer, ser meget ud til at dette er ved at ændre sig.
Den stigende interesse blandt danske forbrugere skyldes bl.a. en ny generation af færdigretter, som er af bedre kvalitet end tidligere. Mange forbrugere vælger i dag convenience, hvis produkterne på en eller anden måde er bedre end dem, de selv er i stand til at fremstille.
– Generelt betragter danske forbrugere convenienceprodukter, forstået som forarbejdede produkter, som en naturlig og nødvendig del af madlavningen, siger videnskabelig assistent ved MAPP Centret, Gitte Lundberg Hansen, der en af forfatterne til undersøgelsen, til Foodobserver.