Stilstand i efterårets dagligvaresalg
Væksten i dagligvarehandelen er stadig ikke noget at råbe hurra for.
Ifølge de seneste tal for detailomsætningen fra Danmarks Statistik steg salget af fødevarer og andre dagligvarer med 0,9 pct. i oktober, når man trækker inflationen fra. Det løfter tremånedersperioden august til og med oktober til en samlet fremgang på 0,4 pct.
Men inddrager man Danmarks Statistiks omregningsfaktorer for sæson og antal handelsdage, bliver fremgangen mere end annulleret og ender i en tilbagegang på 0,8 pct. for de tre måneder.
Det udraderer en tilsvarende fremgang i de glade og varme sommermåneder, der gik forud.
Black Friday giver oprør i forbrugsmønstret
Det er imidlertid ikke kun dagligvarehandlen, der har oplevet nogle lidt tynde måneder her i efteråret. For den samlede detailhandel trak oktober også ned, og det var især tøjsalget, der var ramt.
Sidste uges store sorte tilbudsbegivenhed, Black Friday, indgår i flere forklaringer på den svage udvikling.
- Vores indkøbsmønstre ændres med Black Fridays indtog i dansk økonomi – og vi har endnu ikke mulighed for at tage højde for det ændrede forbrugsmønster via eksempelvis sæsonkorrektion. Vi er derfor nødt til at se detailsalget i oktober, november og december under én hat, hvilket desværre betyder, at vi må væbne os med lidt tålmodighed, før vi kan fælde dom over forbrugsudviklingen, lyder kommentaren fra Jonas Meyer, der er økonom i Dansk Erhverv.
Kun discount vokser
Danmarks Statistik udsender også mere detaljerede tal for de enkelte underbrancher, men i de tal er man kun nået frem til september. Det er stadig discountbutikkerne, der har klaret sig bedst af dagligvareformaterne i 2018 - såvel som i mange år forud.
I årets første ni måneder ligger væksten samlet set på 1,8 pct., mens de øvrige butiksformater slås med tilbagegang.
Mindst tilbagegang er der i de største dagligvarebutikker, varehusene, der i september og oktober har taget revanche efter en meget svag sommerferieperiode.
Det giver et samlet indeks lige under 100 i de ni måneder. For supermarkederne er indekset 99,0 og for købmænd og kiosker 97,6.