Statoil venter på krav om frasalg

30. mar 2015 -
This describes the image
Skrevet af: Claus Jensen

Statoil er med overtagelsen af Shells danske tankstationer på vej til at blive en meget stor aktør på det danske marked.

Shell og Statoil var før overtagelsen henholdsvis største og næststørste olieselskab i Danmark, og de to selskaber havde samlet 675 ud af de i alt omkring 2000 stationer i Danmark. Den samlede markedsandel var i 2013 på 44 pct. af brændstofmarkedet ifølge den seneste opgørelse fra brancheorganisationen Energi- og Olieforum.

Det store spørgsmål er nu, hvor mange af aktiviteterne, som konkurrencemyndighederne vil lade den canadiske ejer Alimentation Couche-Tard beholde.

På forhånd forventer Statoil ikke at få lov at køre videre med alle sine nuværende stationer og samtidig også drive stationerne under Shell-logoet.

- Vi håber selvfølgelig at få lov til at beholde så mange stationer som muligt, men vi har en klar forventning om, at der vil komme krav om en tilpasning fra konkurrencemyndighederne, siger Statoils adm. direktør Pia Bach Henriksen.

Statoils ledelse afholder sig fra at spekulere i, hvilke dele af forretningen, som konkurrencemyndighederne vil kræve frasolgt.
- Vi ved ikke, hvilke faktorer der vil blive lagt vægt på, for du kan opgøre markedsandele og størrelse på rigtig mange måder. Du kan tælle butikker i forskellige formater, eller du kan opgøre volumen, og du kan opgøre volumen i forskellige snit som fullservice eller truck.

Der er mange ubekendte, og derfor spekulerer vi ikke i, hvordan det ender op, siger Pia Bach Henriksen.

Hun forventer umiddelbart, at myndighederne vil kigge på om Statoil har fået for dominerende position, både når det gælder salget fra butikkerne og brændstofsalget.
- Jeg tror, der vil være fokus på begge dele, men det er klart, at brændstofmarkedet er mere afgrænset end butiksmarkedet. Det er sværere at afgøre, hvor konkurrencen stopper på butiksmarkedet. Du kan vælge kun at kigge på convenience, men hvis du også tæller discountere og supermarkeder med i markedet, så er convenience en lille brik på et stort marked, og der har vi ikke så stor en andel, selv om vi er en stor benzin-retailer, siger Pia Bach Henriksen.

Først når konkurrencemyndighederne har talt, kan Statoil begynde at arbejde videre med sammenlægningen.
- Vi skal gennem den her proces med konkurrencemyndighederne, før vi kan begynde at planlægge større konceptuelle ting. Vi skal også have mulighed for at kigge ind i den forretning, vi har købt og fi nde ud af, hvor de gør det bedre end os, og så fi nder vi den bedste måde at gøre tingene på for begge virksomheder. Vi har købt en af vores bedste konkurrenter i markedet, og vi har meget respekt for den knowhow som medarbejdere her besidder, siger Pia Bach Henriksen.

Shell-navnet

Navnet Shell forsvinder ikke umiddelbart fra servicestationerne i Danmark, selv om forretningsaktiviteterne nu kommer ind under Statoil.
Pia Bach Henriksen forventer at drive de nuværende butikskoncepter videre i de kommende år og fi nde ud af hvilke, der er bedst og herfra begynde på den videre planlægning.

- Vi har indgået en mærkevare aftale med Shell, som løber i op til ti år, og det betyder, at vi kommer til at drifte stationerne som to forskellige kæder henholdsvis en Statoil kæde og en Shell kæde, fortæller Pia Bach Henriksen.

- Det er i Europa nyt for os at drive forretning under to brands, men i USA har vores ejere efter opkøb mange forskellige brands i den samme stat, og de har lange aftaler med forskellige brands som Shell og Esso. Det skal vi nu også til at gøre os nogle erfaringer med, og selv om driften er under to forskellige brands, så er det selvfølgelig vigtigt for os at finde synergi-muligheder.

Statoils canadiske ejers køb af Shells danske aktiviteter er det første i Europa siden købet i 2012 af Statoil Fuel & Retail som en platform for vækst i Europa.
- Vi er stolte af, at de satser på os som de første, selv om vi har nogle svære markedsbetingelser i Danmark, siger Pia Bach Henriksen.

- Er der for mange servicestationer i Danmark lige nu?

- Der er for mange, hvis du ser på, hvor mange stationer der er i forhold til antal indbyggere, og hvad der bliver solgt i Danmark sammenlignet med andre lande. Men når der hele tiden dukker fl ere nye stationer op, end der lukker, så er markedet åbenbart ikke rationelt. De små spillere kan stadig komme ind og drille de store, siger Pia Bach Henriksen.

- Forventer du, at der blive færre af de nuværende Shell og Statoil stationer, når hele processen er forbi?

- Det er svært at sige, om vi åbner eller lukker stationer. Der er ikke så mange barrierer for at komme ind i markedet, og der kan hurtigt dukke en ny spiller op, og vi laver hele tiden tilpasninger. siger Statoils direktør.

Af Claus Jensen
cj@dhblad.dk

Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Opdateret 10. nov 2020