Stagnation rammer discountbutikkerne
Landets seks discountkæder har øget omsætning og markedsandele så længe, at det begyndte at ligne en slags naturlov.
Det er det ikke.
Sidste år holdt antallet af discountbutikker op med at vokse, og siden er væksten gået ned. Senest måtte discountkæderne ifølge i juli måned nøjes med lige netop at holde omsætningen på højde med samme måned sidste år.
Det fremgår af de seneste branchetal fra Danmarks Statistik.
Nu skal man ikke nødvendigvis lægge for meget i udviklingen i en enkelt måned, men juli er den anden måned i år, hvor discountsegmentet ikke vokser. Første gang var i marts, og siden har discount fem måneder i træk ikke kunnet notere sig et månedsindeks på over 101.
En samlet vækstprocent i discount på 1,6 pct. i de første syv måneder af 2016 er ikke set lavere i mange, mange år.
Lukninger giver fald
Hos Coop Danmark ser adm. direktør Peter Høgsted en klar sammenhæng mellem opbremsningen og det faldende butiksantal i nogle af kæderne - blandt dem Coops egen Fakta-kæde, hvor lukningen af 35 butikker på to år koster på kædens totalomsætning.
Også Dagrofas Kiwi og tyskejede Aldi har aktuelt færre butikker nu, end da der var flest, mens billedet er lidt mere broget hos markedsleder Netto. En igangværende ombygning af ”lillebror” DøgnNettos butikker giver ganske vist flere almindelige Netto-butikker, men fører også til lukninger og konverteringer til Føtex Food. Det er uklart, om mængden af helt nye Netto’er opvejer dem.
Kun norskejede Rema 1000 og tyskejede Lidl øger butiksantallet kontinuerligt.
Discount fører alligevel
Men uanset, at discountkædernes vækst nu er mindre end en femtedel af, hvad den var for bare få år siden, står discount fortsat som dagligvarehandelens vinderformat - for de øvrige klarer sig dårligere.
Kun supermarkederne ser også en minimal vækst i 2016 med en fremgang på 0,3 pct. i årets første syv måneder sammenlignet med samme periode sidste år. Det svarer nogenlunde til inflationen.
De små butikker i gruppen af købmænd og kiosker er samtidig gået tilbage med 4,2 pct., mens den gruppe, som varehusene tilhører, har tabt 3,3 pct.