Små butikker og varehuse slider med salget

30. maj 2016 -
Illustration: Ulrik Samsøe Figen

 

Starten på 2016 har absolut ikke været nogen fest for de mindste butikker i dagligvarehandelen - eller for de største.

De nyeste branchetal fra Danmarks Statistik viser et omsætningsfald på 5,2 pct. i årets tre første måneder for de butikker, der hører til i gruppen af købmænd og døgnkiosker.

Meget bedre står det ikke til i den modsatte ende af størrelses-skalaen i den gruppe, hvor varehusene udgør den største andel. Her er tilbagegangen på 4,8 pct.

Så ser det alligevel noget bedre ud for supermarkederne, som næsten holder skansen med en minimal tilbagegang på 0,1 pct. i forhold til samme periode sidste år.

En del forklaringen på den svage omsætningsudvikling er, at fødevarer er faldet i pris i år. I marts lå priserne 0,7 pct. under marts 2015.

Discount-bølgen flader ud

Men ikke en gang de seneste års vindere i discountsektoren kan prale af en vækst af betydning med en fremgang på 2,5 pct. i perioden fra januar til og med marts.

Til sammenligning voksede discount med 3,8 pct. sidste år - og det var den mindste vækst i segmentet i flere år.

Efter et større antal lukninger i både Fakta og Kiwi de sidste to år er antallet af discountbutikker holdt op med at stige, og det indebærer, at væksten nu kun hentes i de eksisterende butikker.

I marts, der kan gå over i historien som en umanerligt ringe salgsmåned for dansk detailhandel, måtte selv discountbutikkerne nøjes med et indeks på ”kun” 100.

Opdateret 10. nov 2020