Slagtersatsning skal lægge tocifret millionbeløb til Løvbjergs omsætning

17. jan 2020 -
This describes the image
Foto: Løvbjerg

Danmarks eneste discountsupermarked. Sådan beskriver den familieejede, korte kæde Løvbjerg sig selv på kædens website.

Mens alle discountkæderne rykker tættere på supermarkederne i deres indretning og sortiment, vil Løvbjerg nu rykke med ved i højere grad at gøre sig bemærket med varer fra de slagterafdelinger, som de i modsætning til discountbutikkerne har i 12 ud af 15 butikker.

- Vores sats på slagter- og delikatessevarer skal lægge et tocifret millionbeløb oven i vores omsætning i år. Det er et ambitiøst sats - ikke mindst set i forhold til, at slagtermarkedet generelt bakker, fordi forbrugerne vil spise mere grønt, siger Poul Erik Thøgersen, salgsdirektør i Løvbjerg.

Den samlede omsætning er ifølge kædedirektør Jesper Due steget med én pct. i 2019, til trods for at kæden lukkede en butik i Skanderborg i 2018. Den ligger nu på ca. 1,2 mia. kr.

- Discountkæderne er blevet bedre til at markedsføre deres slagtervarer. Det betyder, at hvis vi ikke er gode nok til at fortælle, at mange af vores slagtervarer rent faktisk er produceret i butikken og ikke på en opskæringsfabrik, så får vi ikke fuld gevinst af vores mange faguddannede medarbejdere. Vi ved, at der er efterspørgsel efter slagtervarer, der er produceret i supermarkedets egen produktionsafdeling, og efter gode råd fra slagteren. Derfor har vi valgt at øge fokus på vores slagterafdelinger og det, de kan, siger salgsdirektøren.

Hvor stor investeringen er, vil Poul Erik Thøgersen, der er tovholder i kædens nye satsning, ikke sætte tal på.

- Det er et meget komplekst regnestykke, siger han.

75 faguddannede

Det er ikke nyt, at Løvbjerg har slagterafdelinger, men tidligere var slagteren med salgsdirektørens egne ord gemt af vejen i produktionslokalerne uden for salgslokalet.

- Nu skruer vi op for, at vores fagfolk er synlige i kundemødet. Vi er så heldige, at vi allerede har dygtige fagfolk i butikkerne. De kan ellers være svære at få fat i, og uden den stab kunne vi ikke gennemføre en sådan satsning. Dertil har vi i baglandet en dygtig chef for indkøb og markedsføring på slagter-delikatesse området og en meget passioneret fagkonsulent, siger Poul Erik Thøgersen.

I alt har kæden ansat 75 faguddannede i 12 butikker. Dertil kommer en stor flok medarbejdere, der hjælper til i slagter-delikatesseafdelingerne.

- Vi har efterhånden fået bygget om, så slagterafdelingerne er blevet åbne i omkring halvdelen af vores butikker. I de andre har vi en mobildisk, som vi kan køre ud i butikken. Det gør vi sidst på ugen, når efterspørgslen er størst efter vejledning, og efter at slagteren laver den udskæring, som kunden efterspørger, eller pudser hendes mørbrad, siger Poul Erik Thøgersen.

Målet er, at alle butikker så vidt muligt skal have en slagterafdeling, og at den skal åbnes ud til butikken.

- Men det afhænger af bygningerne i de enkelte butikker, hvorvidt det kan lade sig gøre. Under alle omstændigheder kigger vi meget positivt på det i forbindelse med en ombygning og modernisering af den enkelte butik, siger Poul Erik Thøgersen.

Dagtilbud fra slagteren

For at gøre opmærksom på den store satsning, er der skruet op for markedsføringsblusset, og de slagtere, der førhen var gemt lidt væk, optræder nu i tilbudsaviser og på Facebook. Derudover gør skiltning i butikken opmærksom på slagteren og afdelingens tilbud.

- Vi har seks ud af ugens syv dage nye tilbud fra slagter- delikatesseafdelingen - det kan være færdigretter som lasagne, hjemmelavet pizza eller hakket oksekød. Fredag og lørdag er der to tilbud - blandt andet en ”menu to go”, hvor kunden vælger kød, salat og kartoffel-variant, fortæller Poul Erik Thøgersen.

Udover de tilbud, der er fælles fra kædens side, tager de enkelte butikker og slagterafdelinger udgangspunkt i deres lokalmiljø og laver deres egne tilbud.

- I nogle af butikkerne bliver der eksempelvis produceret pølser og pålæg. Der er både et fast og et frivilligt sortiment, som vi er i gang med at beskrive. Al udvikling i kæden sker i samarbejde med slagterne. Således også beskrivelse af sortimentet, siger Poul Erik Thøgersen.

Han fortæller, at slagterafdelingerne samlet set giver overskud.

- Men det er klart, at der kan være perioder, hvor det går mindre godt i en eller flere afdelinger, så må vi hjælpe med at se på rationelle arbejdsgange i egenproduktionen. Det skal vi i det hele taget, fordi der kommer så mange nye opgaver til slagter- delikatessemedarbejderne, siger salgsdirektøren.

Nethandel med take away

Som noget nyt er Løvbjerg i øjeblikket ved at teste onlinebestilling af take away. Det sker i første omgang i tre butikker, Odder, Struer og Fredericia.

- Det er åbenlyst, at take away og nethandel er i vækst. Vi har fagfolkene og kapaciteten, og at gå ind på det område vil også kunne skabe en merværdi for os. Vi begyndte i oktober, og det er endnu i sin begyndelse, men jeg forventer, at vi skal udskifte sortimentet efter årstider og trend og udvide det med tiden, siger Poul Erik Thøgersen.

I dag er der 30 forskellige produkter, delt op i ”Løvbjerg Deal”, ”Hverdagslækkert” og ”Fest og Hygge”. Kunden bestiller og betaler på nettet på ”Lovbjergmad.dk og henter i butikken. Nogle retter skal bestilles tre dage før, mens andre kun skal bestilles dagen før.

- Der er alt fra luksus smørrebrød til tapas, stjerneskud og en burger- eller pulled pork-platte og en pålægsforkant til festmenuer eller et ostebord, siger salgsdirektøren.

Opdateret 10. nov 2020