Skudår gav stort omsætningsløft i dagligvarehandlen

26. mar 2020 -
This describes the image
Foto: Helle-Karin Helstrand
Skrevet af: Søren Tougaard

Normalt ligger væksten i dagligvarebranchen omkring nul, når man sammenligner en måned med samme måned sidste år.

Derfor falder det også i øjnene, når Danmarks Statistik offentliggør nye omsætningstal, der viser, at salget af fødevarer og andre dagligvarer steg med hele 5,8 pct. i februar sammenlignet med februar 2019.

En naturlig forklaring herpå er, at 2020 er skudår. Samtidig faldt 29. februar på en lørdag, som traditionelt er en af ugens absolutte højdepunkter i detailhandlen rent salgsmæssigt.

Når man ser på salget over en tre-måneders periode december-februar, kan dagligvarehandlen også glæde sig over, at salget af fødevarer og andre dagligvarer ligger 2,3 pct. højere end samme måneder året før.

Venter historisk nedgang

Samlet set steg detailsalget herhjemme med 0,3 pct. fra januar til februar.

Helt anderledes udvikling bliver der i marts, hvor store dele af detailhandlen enten er lukket helt ned eller higer efter kunder som følge af coronavirus.

- Vi vurderer, at detailsalget er faldet med op imod 10-15 pct. i marts måned. Det vil naturligvis være et historisk fald, hvis lige vi aldrig har set før. Til sammenligning faldt detailsalget i enkelte måneder med 1,4 pct. efter finanskrisen, hvor privatforbruget bremsede kraftigt op. Der er imidlertid stor forskel på, hvordan salget er ramt på tværs af butikssektoren. Salget af beklædning og andre forbrugsvare, der bl.a. dækker over elektronik og møbler, er faldet meget kraftigt. Omvendt har vi faktisk set et kraftigt øget salg af fødevarer og andre dagligvarer, lyder det i en kommentar fra Tore Stramer, cheføkonom i Dansk Erhverv.

 

 

 

 

Opdateret 10. nov 2020