Sidste uge med Dansk Supermarked
Lige så logisk det forekommer, at den lidt kedelige standardbetegnelse Dansk Supermarked nu bliver sendt på pension, lige så overraskende kom Danmarks største detailkoncerns navneskifte til Salling Group i ugen op til pinse.
Vi har dog fået lidt tid til at vænne os til navnet, for det bliver først officielt fra 1. juni.
Nu går vi altså ind i den sidste uge med Dansk Supermarked, men det er unægtelig fristende at tage forskud på det nye navn, som rummer meget mere identitet, historiske rødder og sammenhæng med ejerne i Salling Fondene, stifter Herman Salling og hans far Ferdinand Salling.
Helt ærligt: Jeg kan meget bedre lide det nye navn, og i den forstand skiller jeg mig vist ikke så meget ud fra flokken, der har kommenteret på navneskiftet siden offentliggørelsen.
Som Salling Groups topchef Per Bank udtrykker det, så 'falder det helt naturligt'. Salling-navnet er i forvejen stort her i Aarhus-området, og det nye Salling Groups stab skal nok vide at få en af landets største markedsførings-kanoner stillet ind på at sprede budskabet om det nye navn over resten af landet. Der bliver etableret en direkte forbindelse mellem de kendte kædenavne, Netto, Føtex og Bilka, og deres fælles ejer, som er godt i gang med at omprofilere sig med større vægt på samfundsansvar og andre blødere værdier.
Dansk Supermarked får næppe nogen problemer med at bruge Salling-navnet på samme måde, som den store energikoncern DONG fik ved sit lige så markante navneskifte - til Ørsted - for nylig.
Forbindelsen mellem den store danske fysiker fra 1800-tallet og den tidligere monopolvirksomhed er langt fra så direkte og selvindlysende, som detailgigantens forbindelse til stifterfamilien.
Navneskiftet væk fra Dansk Supermarked signalerer naturligvis også, at forretningen er blevet mere divers med ehandels-portaler, kaffe og burgerkæder.
Men dedikationen til kerneforretningen med at sælge dagligvarer fra fysiske butikker er til gengæld usvækket, fremgik det af Per Banks lancering af det nye navn over for medarbejderne på hovedkontoret.
Også internt i Dansk Supermarked har man længe kunnet se ironien i, at koncernen faktisk ikke havde nogen supermarkedskæde i klassisk forstand.
Højest et 'dobbelt-supermarked', som den slags blev kaldt tilbage i varehusenes danske barndom i 1960'erne. Supermarked og tekstilhandel mv. i ét - med andre ord: Føtex.
Med etableringen af den nonfood-fri knopskydning Føtex Food lige før finanskrisen var det dog tæt på, at der var kommet en supermarkedskæde - men siden er den muteret til først og fremmest at være en københavnsk convenience-kæde.
Én detalje ser dog stadig ud til at mangle i den store fejring af nyt navn, nyt formål og ny position.
Markedslederpositionen herhjemme er Salling Group nemlig ikke nødvendigvis helt i mål med.
Ifølge de seneste tal fra Nielsen holder Coop stadig et meget snævert forspring i slutningen af april, både når man ser på fire ugers-perioden til og med uge 16 og i de seneste 12 måneder, det såkaldt rullende år.
Det var imidlertid før lukningen af 47 Fakta-butikker og de kommende lukninger af yderligere 16 tabsgivende brugser.
Coop og Dansk Supermarked - undskyld, Salling Group - har traditionelt haft hver deres favoritsæson. Vinter og hverdage har favoriseret Sallings varehuse, mens Coop har klaret sig bedst, når danskerne er rykket ud i sommerlandet, hvor der er flest brugser og købmænd.
Og med udgangspunkt i den fantastiske maj måned, vi er vidner til i år, får Coop måske nok lige halet en ekstra sæsongevinst i land til at holde på førerpositionen lidt endnu.
Retningen er dog klar nok for alle parter: Snart klarer Salling Group det, som Dansk Supermarked ikke helt nåede, og bliver landets største indenfor dagligvarer.