Sallings discountkæde skal være hyggelig og dansk
Den gule Netto-hund er sprunget ud af logoet og har placeret sig ved siden af bogstaverne i Netto-kædens nye butik på Kongelundsvej på Amager. På samme måde har den 900 kvm. store butik med sin indretning, farver og inventar forladt discountsegmentet, som danskerne kender det.
[caption id="attachment_70507" align="alignnone" width="300"] Foto. Henrik Frydkjær[/caption]
Butikken er den første i Netto version 3.0, og ledelsen er da også op til åbningen kommet med forskellige hints om, at butikken ville være noget særligt. Når man nærmer sig butikken, bemærker man, at den gule farve er blevet lidt ”blegere” og at murene er beklædt med træpaneler.
- Vi ændrede for et års tid siden makrospace i nogle butikker, som vi kaldte version 2.0. Den seneste tid har vi snakket om, hvilke værdier Netto bygger på. Varerne skal selvfølgelig være billige, og det skal være nemt – sådan er discount. Men vi skal også holde fast i vores skandinaviske baggrund og samtidig være den frække dreng i klassen, siger landedirektør for Netto Danmark, Brian Seemann.
[caption id="attachment_70198" align="alignnone" width="300"] Brian Seemann, direktør for Netto Danmark (tv), og Michael Løve, adm. direktør i Netto International (th), glæder sig til at vise Nettos nye butikskoncept. Foto: Helle-Karin Helstrand[/caption]
I skikkelse af den frække dreng har kæden blandt andet skiftet de gule indkøbskurve og kundevognene af metal ud med pastelfarvede kurve og vogne af plastik. Væggene er malet kulsorte overalt på nær ved blomsterne ved indgangen.
Der er et stykke gul væg mellem to store vinduer, og et stiliseret kvindeansigt med hat i hvidt, sort og gul fylder hele fladen.
[caption id="attachment_70512" align="alignnone" width="200"] Foto. Henrik Frydkjær[/caption]
- Den nye indretning skal få både kunder og medarbejdere til at føle sig godt tilpas, og så håber vi da selvfølgelig, at den enkelte kunde køber lidt mere. Det er hovedsagelig omsætning, vi er på jagt efter, siger Brian Seemann.
Han vil ikke sige ret meget om, hvad det koster at bygge en butik efter det nye koncept, men meget over en million kr. koster det ikke at bygge de gamle om. Den største udgift er 0,7 mio. kr. til kølemøbler, og dem er der kommet flere af. - Inden ret længe åbner vi yderligere fire i version 3.0 – og efter sommerferien fem til, så vi har ti, vi kan teste konceptet i. Fungerer det som ventet, har vi fået grønt lys fra bestyrelsen til at opgradere 100 om året, siger Brian Seemann.
[caption id="attachment_70513" align="alignnone" width="300"] Foto. Henrik Frydkjær[/caption]
LED og lamper
Mens man bevæger sig mod indgangen til salgsarealet, fanges blikket af en bagvæg, hvor guldranker, der efter sigende skulle kunne rense luften, kravler op mod loftet. Under planterne er en høj køler med frugt og grønt.
- Vi har samlet alt kød, frugt og grønt og convenience i én afdeling, så kunderne allerede ved indgangen får fornemmelsen af, at de er kommet ind i en ferskvarebutik, siger direktøren. Over en lav køler, der adskiller ferskvareafdelingen fra resten af butikken, hænger cylinderformede lamper af tynde træpinde. Lamperne giver en stemning af intimitet og hygge, men sender også tankerne til en konkurrerende koncern, der benytter lignende lamper i to kæder.
Michael Løve, der er direktør i Netto International, lægger da heller ikke skjul på over for Dansk Handelsblad, at han som kædedirektør for SuperBrugsen havde en finger med i spillet, da kæden hængte lamper op i sine butikker.
- Lamperne giver en lidt mere dæmpet belysning og skal gøre det rart for folk at være her, siger Brian Seemann og tilføjer, at al belysning er LED.
Meget mere convenience
Inventaret i ferskvareafdelingen, hvor der udover køddiskene også er en disk med fisk og impulskølere med ferskvare-spot, er af træ, og stolper og vægge er i afdelingen ligeledes beklædt med træ. Ægte træ. Og kædedirektøren understreger, at det er en test.
- Træet kan blive udsat for mange ting i en butik, og vi skal kunne holde den ren. Men vi har testet træbeklædningen på vores lager, siger kædedirektøren.
Som afslutning i afdelingen er en lang og relativ høj skabskøler med convenience og fri-for-varer. Den kategori er vokset i den nye butik.
[caption id="attachment_70499" align="alignnone" width="300"] Foto. Henrik Frydkjær[/caption]
- Vi har mellem 170 og 200 conveniencevarer i denne butik. Det strækker sig lige fra ready to heat og ready to eat til snittede grøntsager, og det er en udvidelse på 30-40 varenumre, siger Brian Seemann. På vej ud af ferskvareafdelingen er brødskabet. Her har Netto normalt brød fra Kohberg, men i den nye butik er boller og croissanter fra en Bilka-bager.
- Vi tester for at finde ud af, hvad der fungerer bedst. Måske skal Bilka bage til kæden. Måske skal vi selv. Men bakeoff bliver det ikke, siger Brian Seemann.
Hunden er der stadig
Det er ikke kun i ferskvareafdelingen, der er kommet flere varer. Mængden af nonfood- varer er også øget, så butikken alt i alt har 300 flere varer end resten af kædens butikker – dette til trods for, at der også er skåret ned på mængden af spot. Parallelt med de lange gange i butikken er en reol med strømper og undertøj, og vinkelret på denne er flere reoler med forskellige spotvarer – alle nonfood.
- Vi har i denne butik samlet spotvarerne sammen med den kategori, de hører til. Så vi har fået lave nogle specialreoler til endegavlene i håb om at undgå rodet, siger Brian Seemann.
Midt på de sorte vægge hænger flere steder træskilte, der med tekster og billeder skal navigere kunderne til den varekategori, der leder efter – og et sted i butikken står ”Din smutvej til kassen”.
[caption id="attachment_70494" align="alignnone" width="200"] Foto. Henrik Frydkjær[/caption]
- Det har været vigtigt for os, at vi styrker kundernes mulighed for at finde rundt. Det har vi hørt fra kunderne, at der er behov for, siger kædedirektøren. Kasselinjen er holdt i gult og gråt. Måske er den gule lidt mere bleg ved kassen end i logoet på bygningen og pylonen. Netto-hunden er også med – det er den også på medarbejdernes nye tøj og på kundevogne og kurve. - Jeg håber, at kunderne trods de store forandringer godt kan se, at de stadig er i Netto, siger Brian Seemann.