Salget af økovarer boomer under krisen
Salget af økologiske fødevarer har oplevet et regulært boom under den igangværende coronakrise.
Ifølge Økologisk Landsforenings netop publicerede rapport "Økologisk markedsrapport 2020" er salget af økologiske produkter generelt steget med op mod 20 pct. - både i de fysiske butikker og hos onlinesupermarkeder.
Det skriver Økologisk Landsforening i en pressemeddelelse.
Faktisk har efterspørgslen på nogle varegrupper været så stor, at man fra butikkernes side holder et vågent øje med forsyningskæderne.
- I nogle varegrupper krydser vi fingre for, at der ikke opstår en mangelsituation på fx økologiske kornprodukter, fordi der under coronakrisen er sket op mod en 25 pct. stigning i salget, lyder det i rapporten fra Thomas Roland, CSR-chef i Coop.
Baggrunden for stigningen består af flere faktorer. Dels søger forbrugerne tryghed i at lave mad fra bunden af rene råvarer, og dels er der ifølge Økologisk Landsforening et ønske om mere forkælelse og mere sundhed, når en krise huserer. Derudover skyldes stigningen også, at danskerne under corona ikke har spist frokost på jobbet eller været på restaurant. De fleste måltider er foregået derhjemme.
- Salget af økologiske fødevarer stiger solidt hvert år. Også i krisetider vækster økologien, modsat hvad man ellers skulle tro. Det skete også under finanskrisen i nullerne. Når vi bliver nødt til at skrue ned for det udadvendte liv, tager vi adfærden med hjem i stedet. Der skal jo stadig være mulighed for at leve sundt og forkæle sig selv med kvalitet og friske, lokale råvarer, siger Michael Langberg, markedschef i Økologisk Landsforening.