Salget af økologisk kaffe vokser
Danskerne køber i dag mindre kaffe end tidligere, men til gengæld vælger flere forbrugere økologisk kaffe.
Nye tal for kaffesalget, som Nielsen har udarbejdet for Dansk Handelsblad, viser, at salget af økologisk kaffe steg med 9 pct. i volumen og 11 pct. i værdi fra 2015 til 2016.
Fremgangen skal ses på baggrund af et lidt faldende kaffesalg. Fra 2015 til 2016 faldt det med 0,8 pct. i volumen og med 2,6 pct. i værdi. Der blev i 2016 solgt i alt 23.816 ton kaffe i dagligvarehandlen.
Ud over økologisk kaffe klarer andre kategorier sig godt. Salget af instant kaffe voksede med 2,8 pct. i volumen og 0,9 pct. i værdi, mens iskaffe voksede med 40,9 pct. i volumen og 30,4 pct. i værdi.
Der er desuden en tendens til, at flere forbrugere vil male deres bønner selv. Salget af bønner steg med 7 pct. i volumen, hvor det året før steg med 8 pct.
Hos Nestlé mærker man den stigende interesse for økologisk instant kaffe.
- Unge danskere driver helt klart noget af trenden. Instant, økologisk kaffe koster kun ca. en krone pr. kop, og der er god kvalitet på markedet. Unge er også meget bevidste om bæredygtighed, siger nordisk marketing manager i Nescafé, Anna Lindqvist.