Rema-vækst fortsætter med stor hast
Mens der er generel stilstand i dagligvarebranchen, og discountkæderne samlede omsætning voksede med 1 pct. i 2016, fortsætter Rema 1000 med at vokse med stor hastighed.
Offentliggjorte væksttal fra kæden viser, at omsætningen voksede med 940 mio. kr. i 2016, der samlet landede en omsætning på 12,3 mia. kr. eksl. moms mod 11,4 mia. kr. året før.
Dermed vandt kæden, ifølge egne beregninger, 0,8 procentpoint markedsandel og har positioneret sig som landets næststørste dagligvarekæde, kun overgået af Netto.
Ifølge adm. direktør i Rema 1000, Henrik Burkal, er den fortsatte vækst udtryk for, at kunderne oplever stor værdi og kvalitet for pengene, når de handler i en Rema 1000-butik.
Mere end discount
- Kampen på dagligvaremarkedet er ikke mellem discount og supermarkeder, men mellem koncepter. At tale om discountere og supermarkeder er rent branchenørderi – den enkelte kunde tænker mere MIN butik. Vores slogan er ’Meget mere discount’, men jeg bliver sommetider spurgt af kunder, hvorfor vi ikke siger ’Meget mere end discount’. Deres opfattelse er, at de i REMA får meget mere end det, som de normalt forventer i en discounter, udtaler Henrik Burkal i en pressemeddelelse og tilskriver samtidig købmændene og medarbejderne en stol af æren for de flotte resultater.
REMA 1000 voksede med 14 butikker sidste år, så kæden ved udgangen af 2016 havde 284 butikker. Efter åbningen på Bornholm i starten af februar er Rema 1000 landsdækkende og har i dag 287 butikker og kæden regner med at runde milepælen på de 300 butikker i år.