Rema og Lidl rammer kunderne bedst
De to discountkæder Rema 1000 og Lidl er i løbet af de seneste 10 år rykket betydelig mere frem i forbrugernes bevidsthed end de øvrige discountkæder på det danske marked.
Det viser forbrugermålinger fra analysehuset Nielsen.
Rema og Lidl åbnede deres første butikker i Danmark i henholdsvis 1994 og 2005, og de har siden udbygget deres respektive butiksnet kraftigt. De to kæder har dog ikke blot bygget butikker i mursten – de har også bygget en solid placering i forbrugernes bevidsthed.
Franchisekøbmændene i Rema 1000 kan ifølge målingen glæde sig over at være købmænd i den kæde i Danmark, der bliver mest anbefalet af forbrugerne. Rema 1000 bliver anbefalet af hele 18 procent af danskerne, selv om kæden i 2015 "kun" bestod af 270 butikker.
Også Lidl anbefales af en stor andel af danskerne set i forhold til antallet af butikker. Den internationale discountkæde havde i 2015 kun 98 (store) discountbutikker i Danmark og fik samtidig anbefalinger fra 9 procent af danskerne.
Konkurrenterne
Dansk Supermarkeds discountkæde Netto har i en årrække været godt placeret i danskernes bevidsthed, og kæden er da også med 11 procent anbefalinger på en andenplads i målingen.
Netto var med 462 butikker i 2015 den største kæde i antal butikker, og kæden har i en tiårig periode haft en tilvækst på 87 butikker.
Fakta-kæden har i flere år kæmpet med røde tal på bundlinjen og er for øjeblikket i gang med at modernisere sit store butiksnet. Kæden er Danmarks næststørste og får 6 procent anbefalinger i undersøgelsen.
Svagest i undersøgelsen står henholdsvis den ældste og den nyeste discountkæde i Danmark, Aldi og Kiwi, med 2 procent anbefalinger.