Regeringen skrotter reklameafgift
Regeringen vil nu have loven om reklameafgiften ophævet. Derfor har skatteminister Karsten Lauritzen (V) fremsat et lovforslag om at ophæve reklameafgiften.
Forslaget om at lægge afgiften på husstandsomdelte reklamer i graven hilses velkommen af Dansk Erhverv.
– Det er glædeligt, at regeringen dropper reklameafgiften. Danske virksomheder skal kunne levere vækst og arbejdspladser, og det fremmer man ikke ved at indføre nye afgifter, som øger omkostningerne, hæver priserne, mindsker prisgennemsigtigheden og skævvrider konkurrencen, siger markedschef i Dansk Erhverv, Lotte Engbæk Larsen, i en pressemeddelelse.
Reklameafgiften skulle være trådt i kraft for over to år siden. Den er siden vedtagelsen i 2012 blevet mødt af massiv kritik.
Karsten Lauritzen oplyser, at hensigten med reklameafgiftsloven var at nedbringe mængderne af papiraffald til gavn for miljøet, men mængden af husstandsomdelte reklamer er dog faldet mere end ventet, også selv om reklameafgiften aldrig har været sat i kraft.
Af Henrik Denman
hede@dhblad.dk
Detailhandlen glæder sig til, at reklameafgiften bliver skrottet.
Foto: Mikael Hjuler