Proshop tager konkurrencen op med Amazon
Når man besøger Proshop i det sydlige Aarhus, kan det være svært at forestille sig, at Proshop for 25 år siden startede ud i beskedne rammer i en computerbutik i hjertet af Aarhus.
I dag fører den rendyrkede e-handelsvirksomhed 150.000 varenumre, konkurrerer i syv lande og runder i år for første gang milepælen på mere end 1 mia. kr. i omsætning.
I de senere år er Proshop konstant vokset med 15-20 pct. om året og har udvidet den internationale kamparena til lande som Tyskland, Østrig, og Polen, foruden de skandinaviske lande.
Således hentes 60 pct. af virksomhedens omsætning i dag på de udenlandske markeder.
Prisrobot gør arbejdet hurtigere
Det kan kun lade sig gøre, fordi Proshop vedbliver med at være konkurrencedygtig på prisen og til stadighed optimerer alle processer.
Få år efter virksomhedens start begyndte Proshop at sælge hardware over nettet som de første herhjemme. I den forbindelse udviklede Proshop en prisrobot, så man automatisk kunne prisfastsætte varerne på baggrund af en konstant overvågning af konkurrenternes priser.
Noget, som ikke er blevet mindre aktuelt, jo mere international virksomheden er blevet med årene.
- Alle de varer, der står fremme på vores lager her, skal være væk om 30 dage. Det går meget stærkt, blandt andet fordi vi ikke manuelt skal sidde og kigge på, hvad 150.000 varenumre hver især skal koste. På det tyske marked har vi en robot, der f.eks. hele tiden beregner, hvad en haveslange fra Gardena skal koste for at være billigst dernede. Og så fastsætter vi prisen i realtid, fortæller Proshops adm. direktør, Ivan Jæger Christiansen, på turen rundt på lageret.
Lave priser kræver effektivitet
Proshops prisstrategi er som minimum, at prisen altid skal matche de billigste på markedet uanset land, fortæller han. Dette er også en af grundene til, at virksomheden tidligere denne sommer tog et nyt robotlager i brug.
Det er et af de største fuldautomatiske varehåndteringsanlæg herhjemme, og har været en investering på 40 mio. kr.
Sidste år steg Proshops omsætning alene med 19 pct., men trods de senere års kraftige vækst tjente virksomheden ikke så mange penge på væksten som før.
Virksomheden var blevet for ineffektiv, og hertil kom endnu mere pressede marginer og dækningsbidrag end førhen, fortæller Ivan Jæger Christiansen.
- Vi var nødt til at gøre det smartere, og derfor ansatte vi robotter til at lave den største del af vores lagerarbejde. Det er hele forudsætningen for vores virksomhed. Hvis vi ikke havde gjort det, så, tror jeg ikke, de 140 arbejdspladser, vi har herude i dag, havde eksisteret om nogle få år, for så havde vi ikke kunnet klare konkurrencen. Det er virkelig rough, siger Proshops adm. direktør.
Klar på fem minutter
Automatiseringen starter allerede ude i varemodtagelsen, der modtager 3000 enheder om dagen. Her henter robotterne både de fyldte kasser og afleverer de tomme.
Selve systemet består af 40 robotter og 44.000 kasser, der hver især indeholder et varenummer. Kasserne er stablet i ca. fem meter høje tårne med 16 kasser i hvert tårn, og på toppen af varelaget suser robotterne rundt og plukker de varer, der bliver bestilt.
Herefter bliver kasserne fragtet videre på løbebånd. Først til pakkeriet og derefter videre ud til forsendelsen, hvor pakkerne automatisk dumper ned i postburene efter land og distributør.
[caption id="attachment_74341" align="alignnone" width="696"] Proshops robotlager i syd for Aarhus når igennem flere tusinde pakker om dagen. Foto: Ulrik Samsøe Figen[/caption]
Og Proshop behøver ikke at tænke på, hvornår postbilen kommer. Der holder altid en ventende PostNord-lastbil ved forsendelsen, hvor 2500 pakker hver dag forlader virksomheden. Salget til Black Friday og julen er væsentligt højere.
Fra en ordre kommer ind, til den bliver ekspederet og er klar til forsendelse, tager det i dag ned til 5 minutter. Så hurtigt kunne Proshop også ekspedere en ordre under det gamle, manuelle system, men langt fra hver gang, året rundt.
- Gennemsnittet lå noget højere før. Jeg tror, det tog tre-fire gange så lang tid, og hele den proces med, at medarbejdere før har taget varer ned fra hylderne, er jo helt væk. Nu er det kun de store varer, som et 55-tommers fjernsyn og andre ting, som bliver håndteret med håndkraft, fortæller Ivan Jæger Christiansen.
Konkurrerer over landegrænser
De mest populære varer såsom kampagnevarer, computerspil og pc-udstyr er fordelt i de øverste kasser, så de er lette at komme til. Andre gange må robotterne grave dybere ned igennem lagene for at finde frem til varen.
Ca. 90 pct. af alle varer i Proshops sortiment bliver nu håndteret automatisk, mens større enheder som robotstøvsugere, højtryksrensere, fladskærme og sågar havetraktorer håndteres manuelt.
- Vi konkurrerer mere og mere over landegrænser. Vi konkurrerer lige nu med tyske virksomheder som giver 60 kr. i timen til deres lageransatte, mens vi har en løn på 140-150 kr. i timen, afhængig af tidspunktet på dagen. Så det er meget dyrere at drive virksomhed i Danmark, og derfor er vi nødt til at automatisere alt, hvad vi overhovedet kan, siger Ivan Jæger Christiansen.
Ca. 40 pct. af omsætningen hentes på hjemmemarkedet, mens hovedparten af Proshops omsætning kommer fra udlandet, og eksportandelen bliver større og større.
[caption id="attachment_74339" align="alignnone" width="696"] Robotterne har endnu ikke overtaget helt. Proshops lager bliver også stadig betjent manuelt. Foto: Ulrik Samsøe Figen[/caption]
For få uger siden gik Proshop ind i Polen, hvor Proshop er startet stille og roligt ud, og sidste år begyndte virksomheden salget på det tyske og finske marked.
Og især Tyskland, som Proshop gik ind i i 2015, er et marked præget af særdeles hård konkurrence fra store giganter som e-markedspladsen Amazon og tyske Otto Group.
- Vi vækster kraftigt i Tyskland, men her er marginerne også meget mere pressede. Tyskland er et ekstremt hårdt marked. Udefra set ser det jo meget attraktivt ud, fordi der bor så mange mennesker i landet, men jo flere mennesker, jo flere virksomheder vil ind på markedet, og jo vildere bliver konkurrencen. Men vores potentiale dernede er stort, og jeg tror, Tyskland bliver vores største marked indenfor overskuelig tid, fortæller Ivan Jæger Christiansen.
Ifølge Ivan Jæger Christiansen stopper Proshops ekspansion i udlandet ikke her. Holland er også i kikkerten, fordi internetadfærden er den samme som herhjemme, og folk bor dør om dør. Samtidig kan Proshop få transporteret varerne derned på en dag.
- Belgien kunne også være attraktivt og det samme med Schweiz, Frankrig og Italien. Der er også hele Baltikum og Island, så der er flere muligheder, siger Proshop-direktøren.
Leverer i Lapland inden 24 timer
Mens Amazon har dag til dag-levering og kan levere inden for få timer, kniber det for Proshop at tilbyde den ekstremt hurtige leveringsservice udenfor landets grænser.
I Danmark vælger en stor del af kunderne at køre ud og hente varerne hos Proshop. Det kan gøres få minutter efter bestillingen, og helt frem til kl. 21 kan danske kunder bestille varer og få dem leveret dagen efter.
Til lande som Tysland, Sverige og Finland tager leveringen typisk to dage, med mindre kunden f.eks. er villig til at betale, hvad det koster at benytte ekspresservices.
- Lige nu servicerer vi de lande, vi kan, med den leveringstid, det nu har. En ting er leveringstiden, men hvis det kommer til at koste kunden f.eks. 120-130 kr. at få varen derned, så kan vi ikke være med på prisen. Vores shipping cost må ikke blive for høj. Folk har vænnet sig til, at vores varer er billige, og at shipping næsten er gratis i dag.
[caption id="attachment_74332" align="alignnone" width="696"] Proshops adm. direktør, Ivan Jæger Christiansen. Foto: Ulrik Samsøe Figen[/caption]
- Men vi er også begyndt at køre med DHL Express, og det betyder, at hvis du som kunde i Østrig køber en vare inden kl. 16, så har du den dagen efter inden kl. 16. Og det samme gælder i Lapland. Det er da ret imponerende, lyder det fra Proshops adm. direktør.
Højsæson og omsætningsrekord
Ifølge Ivan Jæger Christiansen kommer Proshop i år ud med en betydelig forbedret bundlinje, som i 2017 var lige godt 10 mio. kr., mens væksten kommer til at være omkring den samme som sidste år.
Dermed kan virksomheden se frem til en omsætningsstigning i omegnen af 200 mio. kr.
Med indgangen til november går Proshop, som andre e-handlere og detaillister, en travl tid i møde med først Black Friday den 23. november og dernæst fire ugers julesalg.
- Vi forventer at ligge 20 pct. over sidste års Black Friday, som vi markedsfører kraftigere, end vi nogensinde har gjort før. Så vi kommer op i nærheden af 30.000 ordrer, så vi taler om voldsomme mængder. Black Friday er blevet stor for alle, og i år er interessen bestemt ikke blevet mindre, siger han.
Fakta om Proshop
Etablering: 1993 som fysisk computerbutik
Ejere: Poul Thyregod (oprindelig medstifter), Dolphin Management (Norge) og Awilhelmsen Capital (Norge) alle med 33,33 pct.
Sortiment: 150.000 varenumre
Salg: I syv lande
Omsætning (2017): 953 mio. kr.
Overskud (2017): ca. 10 mio. kr.