Prognose: Sort fredagsstorm rammer danske butikker

16. nov 2018 -
This describes the image
Aarhusianske Proshop er en blandt mange hjemlige netbutikker, der kan se frem til ekstra stor travlhed til Black Friday. Foto: Ulrik Samsøe Figen
Skrevet af: Søren Tougaard

En ny analyse fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) viser, at ni ud af ti forbrugere kender til udsalgsfænomenet Black Friday, og at en tredjedel af forbrugerne forventer at handle på dagen.

Samtidig vokser det beløb, de danske forbrugere køber for på Black Friday.

I år forventer 60 pct. af de tilbudshungrende danskere, der forventer at handle ind den 23. november, at bruge mindst 2000 kr. på deres indkøb, viser FDIH's forbrugerundersøgelse blandt 644 danskere.

Sidste år var det under halvdelen, der brugte et tilsvarende stort beløb, viser analysen fra FDIH.

- Vi danskere er jo et tilbudshungrende folkefærd, og når en stor og profileret udsalgsdag bliver krydret med stigende e-handel, god privatøkonomi og højkonjunktur, så har vi altså opskriften på en rekorddag, lyder det fra Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.

Læs også: Den store sorte fredag breder sig

E-handel overhaler fysiske butikker

Ifølge FDIH's forbrugerundersøgelse vil 57 pct. gøre indkøb i danske netbutikker på Black Friday, mens 45 pct. venter at handle i de fysiske butikker og 21 pct. i udenlandske netbutikker.

Og at de danske netbutikker nu ser ud til at overhale de fysiske butikker i omsætningen på Black Friday, skyldes ifølge Ralund to ting.

- For det første er netbutikkerne ekstremt dygtige til at markedsføre sig selv op til og på dagen. De knokler virkelig for at lokke kunderne til. For det andet er det bare nemmere for forbrugerne at handle hjemme fra sofaen fremfor at kæmpe med lange køer og november-vejr på strøget, siger han.

Niels Ralund understreger dog, at Black Friday ikke for ham er en konkurrence mellem danske e-handlere og de hjemlige fysiske butikker, men at det først og fremmest gælder om at få de danske forbrugere til at shoppe i hjemlige butikker i stedet for hos store udenlandske aktører som Amazon og Wish.

Forbrugerundersøgelsen viser, at danskerne på Black Friday især vil købe tøj, sko og smykker (43 pct.), efterfulgt af elektronik, it og hårde hvidevarer (33 pct.) samt ting til boligen (25 pct.)

Læs også: Året slutter med store salgsdage - især på nettet

 

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?