Prisregn til innovative detailhandlere
Too Good To Go er en app, hvor man kan købe overskydende mad fra restauranter, bagerier, supermarkeder og andre fødevarevirksomheder til en reduceret pris. Man bestiller og betaler gennem appen og henter maden i forretningen.
Det danske madspildskoncept er så god en idé, at den har modtaget Retail Entrepreneurship Prisen. Prisen blev onsdag uddelt ved Detailforums award-uddeling, som blev afholdt på Langelinie Pavillonen.
Too Good To Go er af komiteen blevet udpeget, fordi konceptet, der forsøger at reducere madspild, i høj grad rammer en af tidens store tendenser. Siden lanceringen af appen i januar 2016 er konceptet blevet en international succes, som i dag tæller over 125 ansatte i otte lande med over tre millioner brugere af appen.
Ud over Too Good To Go var Boozt og Tivoli indstillet til prisen.
Berlingskes Detailhandelspris blev givet til Ikea for deres kampagne "Lave priser hver dag" i 2017, som bl.a. indeholdt reklamefilmen "Min søn" med sætningen "Livet ændrer sig, men det gør vores priser ikke". Reklamen blev fremhævet for at være emotionelt engagerende og indsigtsbaseret.
Øvrige nominerede var Normal med deres kampagne "Normale varer til unormale priser" og Neyes kampagne "Hvad har tasker med kræftforskning at gøre".
Prisen Årets Omnichannel gik til Sportmaster, som har formået at lave en god sammensmeltning af deres fysiske butikker og onlinebutik. Foruden Sportmaster var hvidevarekæden Skousen og tøjkæden & Other Stories nomineret til prisen.
Derudover uddelte Detailforum et rejselegat, som gives til en elev indenfor detailhandlen. Detailforum havde modtaget mange kvalificerede ansøgninger, og komiteens valg faldt på Mathias Jepsen fra Kaufmann i Frederiksberg Centret, som skal bruge legatet til at rejse til modemesse i Firenze. Rejselegatet var på 15.000 kr.
[caption id="attachment_68309" align="alignnone" width="300"] Samtlige nominerede ved prisuddelingen hos Detailforum.[/caption]