PostNord-retræte skæpper i kassen hos FK Distribution
FK Distribution har haft en særdeles god start på året.
Firmaet, som står for omdelingen af langt de fleste fysiske tilbudsaviser, oplevede i årets første seks måneder en omsætningsvækst på 50 pct. i forhold til samme periode sidste år.
Omsætningen blev på 464,9 mio. kr. - en stigning på 154,9 mio. kr. fra første halvår 2017. Resultatet skyldes både øget volumen og højere priser.
I forbindelse med halvårsrapporten opjusterer North Media, som FK Distribution er en del af, forventningerne til 2018 for dette ben af forretningen.
"Omsætning forventes at udgøre 915-940 mio. kr. og EBIT før særlige poster fra 105 til 115 mio. kr. Tidligere forventedes omsætningen at udgøre 875-925 mio. kr. og EBIT før særlige poster 90-110 mio. kr."
Den enes død...
Den betydelige vækst er i høj grad en konsekvens af, at PostNord fra udgangen af 2017 opgav at stå for omdelingen af fysiske tilbudsaviser.
Og det giver ikke kun brød på bordet til FK Distribution, men hele North Media. Koncernen forventer en samlet omsætningsvækst på mindst 25 pct. og præciserer forventningerne til ebit før særlige poster med 15 mio. kr.
”Vi er lykkedes med at tilpasse virksomheden til en meget stor stigning i volumen. Det er en kæmpe bedrift af alle vores medarbejdere og omdelere," udtaler Lasse Ingemann Brodt, adm. direktør i FK Distribution i halvårsrapporten.
"Også fremadrettet vil vi jage optimeringer af arbejdsprocesserne i vores distributionsforretning, samtidig med at vi udvider paletten af kunderettede ydelser, herunder digitale, som kan medvirke til at styrke relationerne mellem butikker og forbrugere," siger han videre.
Andet halvår kommer til at byde på øgede omkostninger til produktudvikling. Ifølge rapporten arbejdes der på at "udvikle produkter, som både kan øge tilbudsavisens effekt endnu mere og udvikle produkter der substituerer tilbudsavisen".