Post Danmark; kom ud af busken
Jeg har haft mine "slagsmål" med Post Danmark, som, jeg mener, optræder både arrogant og kundefjendsk på flere plan i forhold til udbringningen af special medier som Dansk Handelsblad m.fl.
Også på andre områder indtager posten en speciel rolle - eksempelvis i forhold til landets butikker og kæder, hvor jeg undrer mig over, at postgiganten ikke er kommet med et modspil til FK Distribution, der tilbyder kunderne at tilvælge reklamer. Kaldet NejTAk+ Det er for kunder, der vil sige - eller har sagt - nej tak til reklamer, men som tilmelder sig udvalgte reklamer.
Det har 300.000 husstande nu valgt at gøre, og det er faktisk så god en historie, at FK Distribution (ejet af North Media) forsøgte at gemme historien, indtil selskabet får solgt nyheden ind til en tv-station.
Heldigvis har vi vågne journalister på Dansk Handelsblad, og tallet (de 300.000) står i regnskabsoplysningen fra North Media, der er børsnoteret og dermed skal offentliggøre kurspåvirkende oplysninger.
Samtidigt ser Post Danmark - set ude fra - ud til at stå helt stille i udvikling af et alternativ til, at folk siger nej tak.
Post Danmark vil måske undgå at investere store beløb i at få forbrugerne til at tilmelde sig, som FK Distribution/North Media gør. Men hvad er alternativet? Helt at opgive dette forretningsområde? Det vil være til skade for de virksomheder, der distribuerer deres reklamer, og hvis kun FK Distribution investerer i målrettet udsendelse, så giver det FK Distribution et monopol på distribution af disse reklamer.
Derved risikerer kunderne at skulle forhandle med en modpart, der tager sig godt betalt for at distribuere reklamen til kunder, der siger ja - til visse tryksager.
Post Danmark tager selv kassen for at sende en reklame ud med navn på, da det er adresseret forsendelse.
Tjener Post Danmark så meget, når FK Distribution bliver nødt til at bruge posten til visse af disse forsendelser? Ja, pr. styk, men ikke i et større perspektiv, for FK Distribution og North Media får dermed incitament til at gøre sin egen distribution mere fintmasket for at undgå at betale penge til konkurrenten.
Hvis Post Danmark havde et genialt, digitalt modtræk, så kunne man forstå postens tøven. Men indtil videre er det aktørerne selv på detailmarkedet, der forsøger sig med digitale kundeklubber.
Kæderne vil nok være varsom med at gøre sig afhængig af Post Danmark i en digital verden, når man nu har brugt over 100 år på at gøre sig uafhængig fra Post Danmark, der i årevis havde monopol på distribution.
Desværre hænger ånden stadig over monopolet. Eksempelvis har Dansk Handelsblad stadig deadline tirsdag kl. 12.00 for at udgive en avis, der på print udkommer fire dag/lørdag. Vi sørger naturligvis for at give vores abonnenter digital adgang, så de kan straks kan se nyheder digitalt, men hvorfor skal Post Danmark bruge trefire dage på at omdele en avis, når Post Danmarks ejer, Posten AB i Sverige, kan gøre nøjagtigt det samme på én dag? Indlevering fredag. Omdeling lørdag.
Det kan postens kundechefer ikke svare på.
Både medier og butikskæder digitaliserer det, kunderne efterspørger. Men hvorfor hjælper Post Danmark ikke med at holde fast i kunder, der vil have print til glæde for virksomheder, kunder og for Post Danmark?