Pantstationer skal give ny viden
Med åbningen i denne uge af to nye pantstationer i Køge og Slagelse er Dansk Retursystem godt på vej til at have rullet sit pilotprojekt ud over hele landet. Pilotprojektet omfatter 11 nye pantstationer, som åbnes i løbet af 2015, foruden de to første pantstationer i Høje Taastrup og Horsens.
Erfaringerne er, at stadig flere forbrugere returnerer deres tomme emballager via pantstationen. Der er også flere og flere gengangere, for når man som forbruger først er begyndt at benytte pantstationerne, fortsætter man ad dette spor.
Lars Krejberg Petersen, adm. direktør i Dansk retursystem, forklarer, at pantstationerne i pilotprojektet placeres ved forskellige typer lokaliteter, f.eks. ved dagligvarebutikker, ved trafikknudepunkter, på indfaldsveje og ved centre med butikker til pladskrævende varer.
– De to første pantstationer gav os kun svar på, om forbrugerne synes, at det er en god idé. Det kunne vi se, at de synes. Men det er ikke nok til, at vi bare kan skabe et nationalt netværk. Derfor tester vi nogle andre placeringer. Vi har behov for at få nogle yderligere informationer om, hvordan forbrugernes adfærd er.
Høj returprocent
Lars Krejberg Petersen siger, at pilotprojektet skal kortlægge forbrugermønstre.
– Vi skal desuden kortlægge anskaffelsesprisen, og vi skal have et realistisk billede af driftsomkostningerne.
Returprocenten er nu 89. Den forventes at komme til at stige.
– Over tid er det vores forventning, at vi vil nå over 90 pct., siger Lars Krejberg Petersen.
Af Henrik Denmand
hede@dhblad.dk
Dansk Retursystem får ny viden om forbrugernes adfærd med de nye pantstationer.
Foto: Dansk Retursystem