Osuma: Privatkunder kompenserer for corona-lukkede erhvervskunder

Øvrige 17. feb 2021 - 2 min læsetid
This describes the image
Carsten Pahlke er direktør for netsupermarkedet Osuma. Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen
  • Onlinesupermarkedet Osuma har siden den første nedlukning i marts 2020 oplevet fald i salget til offentlige institutioner og erhvervskunder. Salget til private har dog taget fart og mere end indhentet det tabte

  • ONLINE-OUTSIDERNE

    Duellen mellem markedsleder Nemlig.com og Salling Group, der debuterer som egentligt e-supermarked med Føtex’ hjemmeleverancer, trækker stor opmærksomhed, mens en tredje større spiller, Coop.dk/Mad, står lidt i skyggen. Digital fødevarehandel er imidlertid langt mere end de mest kendte, og nogle aktører i underskoven skiller sig markant ud.

Siden 2007 har onlinesupermarkedet Osuma leveret dagligvarer til både erhvervskunder, ældre visiterede borgere i kommunerne samt private kunder. Faktisk var Osuma blandt de første, der kunne levere et bredt sortiment af dagligvarer til private kunder herhjemme.

I dag er det muligt at få leveret varer i hele landet, men Osuma har traditionelt stået stærkest i Østjylland, hvor også ejeren, Brugsforeningen Tryg/Kvickly Ry, er hjemmehørende.

Osuma har ikke som andre onlinesupermarkeder et lager, men plukker i stedet varerne i 17 selvstændige Superbrugs’er, Kvickly’er og en enkelt Dagli’ Brugs fordelt over hele landet. De seneste år har selskabet dog haft svært ved at skabe en overskudsgivende forretning – blandt andet på grund af stigende konkurrence fra aktører som Nemlig.com og de store dagligvarekæders forskellige satsninger.

Adm. direktør Carsten Pahlke fortæller, at man under coronakrisen både har oplevet op og nedture, men at regnestykket efter 2020 ser lyst ud i Osumas favør.

- Selvom de mindste skoleklasser nu er kommet tilbage, så har det seneste år generelt betydet nedgang hos kommuner og erhvervskunder. Modsat har vi oplevet tocifrede vækstrater hos de private kunder, hvilket generelt opvejer nedgangen. Det har selvfølgelig krævet lidt tilvænning ude i butikkerne, hvor de pakker varerne, siger han.

Der er nemlig stor forskel på, hvordan og hvornår privatkunder og erhvervskunder typisk handler.

- Generelt har krisen fremrykket de seneste års tendenser inden for onlinehandel med dagligvarer. Vi oplevede et stort boom i starten af krisen, men nu virker det til, at det har fundet et fornuftigt leje. Jeg forventer, selv når vaccinerne bliver rullet ud i stor stil, og samfundet begynder at genåbne, at vi fortsat vil se høj vækst inden for onlinedagligvarer.

Opdateret 17. feb 2021

Vil du vide mere?