Orklas Kims-forretning skuffer trods vækst

10. jun 2020 -
This describes the image
Foto: Kims
Skrevet af: Søren Tougaard

Hvis en virksomhed igen og igen præsterer en overskudsgrad over 20 pct., er det ikke bare tegn på en sund forretning men en knaldgod en af slagsen.

En sådan er Orkla Confectionary og Snacks Danmark, der tæller chipsmærket Kims, lakridsbrandet Panda samt chokoladeprodukter under Kims og Odense.

Trods fremgang på toplinjen og et meget solidt overskud, levede selskabet alligevel ikke op til ledelsens forhåndsforventninger. Derfor får 2019-resultatet også prædikatet "utilfredsstillende" af bestyrelsesformand Jeanette Hauan Fladby og adm. direktør Kim Munk i det netop offentliggjorte regnskab.

I 2019 steg selskabets salg ellers med 33 mio. kr. til 753 mio. kr., svarende til en vækst på 4,5 pct. Her oplever selskabet især fremgang i chipssnackkategorien på såvel det danske marked som eksportmarkedet.

Samme fremdrift var der ikke i selskabets driftsresultat, der skrumpede med 16 mio. kr. til 152 mio. kr., mens årets resultat landede på 121 mio. kr. - en nedgang på 12 mio. kr.

"I årsrapporten for 2018 forventedes stigning i resultat før skat på 3-5 pct., dette er ikke indfriet. Dette tilskrives mix, stigende priser på råvarer samt stigende fragtomkostninger. Årets resultat betragtes som utilfredsstillende grundet vores præliminære forventninger", står der i ledelsesberetningen.

Brexit kan påvirke 2020-resultat

Heri fremgår det også, at 2019 var præget af store investeringer i nyt produktionsudstyr samt fortsat fokus på omkostninger og procesoptimeringer.

I 2020 forventer ledelsen en fremgang i selskabets driftsresultat på 3-5 pct., men Brexit kan komme i vejen for vækstforventningen.

"En betydelig del af selskabets eksportomsætning går til kunder i Storbritannien, hvorfor Brexit kan indflydelse på selskabets omsætning og driftsresultat i 2020. Konsekvensen af Brexit afhænger af, om og hvilken handelsaftale, der bliver indgået mellem UK og EU. Dette vil bestemme størrelsen på eventuelle toldsatser, og dermed kunne gøre vores produkter dyrere for UK-forbrugerne", fremgår det af ledelsesberetningen.

 

 

 

 

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?