Oplevelser og fødevarer rykker ind i Plantorama
Indretningen i Plantoramas 11 centre udfordrer de vante måder, detailbutikker oftest arbejder med for at optimere omsætningen. Her er fokus ikke på at udnytte pladsen med flest mulige vareopstillinger og tilbud, men at skabe plads til at give kunder oplevelser og en god service.
Og den salgsstrategi virker efter hensigten. Få virksomheder i dansk detailhandel kan præstere et driftsresultat på 45 mio. kr. ud af en omsætning på 434 mio. kr.
Omsætningen er blevet mere end fordoblet de sidste 10 år, og opskriften på succes er som den altid har været siden starten for 32 år siden.
- Vi flytter fokus fra prisen. Det er ikke, fordi vi ikke laver tilbud, men det ligger i vores dna at arbejde med stemningen. Det har det gjort lige siden 1987, og det er det, vi er gode til og vil blive endnu bedre til, siger Plantorama-ejer og adm. direktør Peter Vang Christensen på rundturen i et nyopført center på 9200 kvm. i Skæring lidt uden for Aarhus.
Meget har nu alligevel forandret sig fra kædens allerførste center i Egå ved Aarhus, til det nye center åbnede i samme nabolag ud til den stærkt trafikerede Grenåvej i marts i år.
Fra at være et havecenter med en mindre dyreafdeling har ambitionen været at skabe et oplevelsescenter, der kan trække kundetrafik året rundt.
Derfor finder kunderne blandt andet en stor boligafdeling, Jyllands største Espresso House med 139 siddepladser, et lydisoleret legeland med plads til 40-50 børn og en farmshop på et par hundrede kvadratmeter med lokale dagligvarer og specialiteter af høj kvalitet.
Farmshop-eksperiment
Peter Vang Christensen har fundet inspiration til det nye center i udlandet - især fra engelske havecentre.
Det gælder også for den nyåbnede afdeling Farmshop, der blandt andet byder på et bredt udvalg af økologisk frugt og grønt, bake-off-brød fra Mette Munk, kød fra Mols-producenten Skovsvinet & Ko, frisklavede færdigretter og convenience samt et større udvalg af vine og specielle tørvarer.
Plantorama har i dag mindre fødevareområder i centrene under navnet Madværkstedet, men farmshoppen bringer Plantoramas fødevarekoncept skridtet videre.
- Farmshoppen er et eksperiment, hvor vi arbejder med økologiske varer og varer fra lokale producenter, som du ikke finder i supermarkederne. Det er først, når det giver overskud, at vi vil føre konceptet videre til de andre butikker. Vi har lige lavet en aftale med Landmad og igen handler det om at få en mere daglig kundestrøm.
- Det er klart, at det er noget, kunderne lige skal vænne sig til, men responsen har været meget positiv, og jeg tror, der går et års tid, inden vi rigtig har det oppe at køre. Det bliver ikke en overskudsforretning fra dag 1 som vores cafeer, siger Peter Vang Christensen med henvisning til de tre Espresso House, Plantorama driver som franchise i Hillerød, Aalborg og i det nye center i Skæring.
Nye koncepter
Det nye flagskibscenter har krævet en investering på 75 mio. kr., og i de første knap fire åbningsmåneder i den absolutte højsæson, har centret formået at løfte omsætningen med ca. 50 pct., fortæller Peter Vang Christensen.
74 pct. af havecentrets kunder er kvinder, og det smitter også af på de feminine udtryk i afdelingerne for dyr, bolig og have.
Selv om kvinderne udgør langt den største kundegruppe, involverer et besøg i en Plantorama ofte hele familien.
Dette er tænkt ind i dyrecentret, der står for 22 pct. af Plantoramas omsætning, og som primært trækker opmærksomhed fra børn og fædre.
Dyrecentret i Skæring har fået tilknyttet en dyrlæge, og Peter Vang Christensen overvejer også at koble en dyrlægeklinik, der kan foretage operationer, på konceptet.
- Akvariefisk og akvarietilbehør er vi rigtig stærke i, men også sådan noget som krybdyr og slanger er i alle vores centre i dag. Der er ikke ret mange andre på det marked, fordi det er et besværligt og krævende arbejdsområde. Derfor har vi også uddannede dyrepassere, der kan vejlede kunderne. Vores dyrecentre er i dag en integreret del af Plantoramas koncept og en stor del af oplevelsen, siger Peter Vang Christensen.
Peters far, Søren, startede Plantorama, og siden 1996 har Peter været med ombord.
Inden år 2000 ejede Peter 90 pct. af virksomheden, og de sidste 10 pct. opkøbte han sidste år.
Modsat sin øvrige gartnerfamilie er Peter uddannet cand.merc. i økonomistyring, men som han selv forklarer det, har han fået stueplanterne ind med modermælken.
Og de senere år har han udviklet Plantorama i en ny retning, hvor nye områder som boligcenter, café og juleudstillinger er kommet til.
I dag udgør bolig 28 pct. af Plantoramas omsætning, mens havecentret står for 50 pct.
Nogle vil måske tænke, hvad en juleudstilling har at gøre i Plantorama fra midten af oktober, men kunderne køber det fra første dag, fortæller Plantoras ejer.
- Vi sælger så meget julepynt op til jul, at det har løftet hele vores 4. kvartal væsentligt, og vi får en bedre kapacitetsudnyttelse. Den måde, vi laver juleudstilling på, slår vi på stemningen og oplevelsen. Det gør igen, at vi får fokus væk fra prisen, så vi kan scanne ud med en bruttoavance på 57-58 pct.
En kæmpe stueplanteafdeling er hjertet i det nye center. Her kan kunderne også blive fristet af en lille kaffepause i Espresso House, mens børnene kan lege i legelandet ved siden af.
Og begge områder er især velbesøgt i weekenderne, hvor centret kan have op imod 3000 ekspeditioner.
- Cafeen er en kæmpesucces, og noget vi kommer til at udvikle med tiden. Måske endda med restauranter, som vi ser det i udlandet. Den synergi, der er mellem kaffe og vores varer spiller rigtig godt sammen, og så er der jo en bruttoavance på 70 pct., siger Peter Vang Christensen, der kan følge med i Plantoramas drift via et økonomistyringssystem over mobilen.
Vækststrategi
Også vejrudsigten ynder Plantoramas direktør at følge med i. Over et nyt udendørs område lukker og åbner taget automatisk afhængigt af vejret, ligesom vandingen foregår automatisk ved hjælp af opsamlet regnvand.
Samtidig er taget udstyret med 650 kvadratmeter solcellepaneler, der producerer 700 kilowatttimer i døgnet.
Står det til Plantoramas ejer, skal kæden både vokse i omsætning og antal butikker de kommende år.
Konkret arbejder Plantorama på nye placeringer i Tilst og i Høje-Taastrup, og de nye centre skal helst være 9000-12000 kvm for at kunne rumme alle koncepter.
- Vi mener, der er plads til 20 Plantorama i alt. Der er mange koncepter, der har prisen som parameter, men vi arbejder på en anden måde og vil gerne være unikke i det, vi gør.
- Og når vi øger omsætningen, som vi gerne vil, så har jeg den holdning, at vi også skal øge overskudsgraden. Vi tror på, at vi kan komme op på 10 pct. i overskudsgrad. Og det kan vi ved at diffentiere os, siger Peter Vang Christensen.