Omnichannel bliver standard
I dag forventer forbrugere med omnichannel, at de kan ose, købe ind, betale og bytte varer, hvor og hvornår de vil.
Omnichannel har i de senere år været et af de hotteste emner inden for detailhandel og har været udpeget som en af de største trends. Men det slutter nu, hvor omnichannel går fra at være trend til at være standard.
I international detailhandel er omnichannel, hvor kunderne ubesværet kan bevæge sig rundt mellem flere salgskanaler, blevet noget, forbrugerne forventer. Man er nået dertil, at stadig flere forbrugere vælger detailhandel efter, om de er til stede på alle platforme - og især om platformene spiller sammen.
Den nye udvikling mærker man tydeligt på den årlige, internationale fagmesse EuroCIS, som finder sted i Düsseldorf i Tyskland i dagene 23.-26. februar.
Omnichannel kommer til at fylde meget på messen, og eksperter vil dele deres praktiske erfaringer med at bringe deres forretning op til forbrugernes krav og forventninger.
Omnichannel
Multichannel var forløberen for omnichannel. Med multichannel kunne detailhandleren blot nøjes med at tilbyde flere forskellige salgskanaler, der ikke behøver at hænge sammen for forbrugerne. I dag hedder det omnichannel, hvor forbrugeren skal kunne se en klar forbindelse mellem kanalerne, både i udbud af varer, i den grafiske udformning og i serviceydelser. Forbindelsen mellem den fysiske butik og netbutikken byder i dag på helt nye modeller for køb og distribution af varerne til kunderne.
Det tyske detailhandelsinstitut, EHI, har i forbindelse med EuroCIS udgivet en analyse om handel på omnichannel, hvor 25 detailhandlere fra Tyskland, Østrig og Schweiz giver deres bud på, hvad der i fremtiden kræves af omnichannel. Fem former for service er afgørende for at opbygge omnichannel: mulighed for online at kunne se, om varerne findes på lager, Click & Collect med betaling, mulighed for betaling i butikken, returnering af varer i den fysiske butik og mulighed for at bestille varer i den fysiske butik.
Analysen viser, at to ud af tre af de mest succesfulde netbutikker i Tyskland tilbyder multichannel eller omnichannel.