Nyt center vil skærpe konkurrencen
Når det nye indkøbscenter Kronen Vanløse åbner dørene til efteråret, vil koncentrationen af detailhandlen i centre i hovedstadsområdet øges yderligere, og centrenes kamp om kunderne vil blive forstærket.
Kronen Vanløse er ved at blive opført lige i hjertet af københavnerbydelen Vanløse, og Føtex, H&M og Sinnerup er blandt de stærke butikskæder, der skal trække kunder til centret.
Centrets ejere og bygherrer, Tristan Capital Partners og Solstra Capital Partners, er dog godt klar over, at stærke detailbrands ikke er tilstrækkeligt til at lokke kunder til centret. Derfor satser man på et stort udbud af café- og restauranttilbud.
I centret vil kunderne kunne vælge mellem spisesteder som Espresso House, Milano, Joe & The Juice, Cafe Coco Clementine, Burger Garage og Kebab Factory.
Direktør Per Nyborg, Institut for Center-Planlægning (ICP), følger udviklingen på detail-markedet tæt.
– Der er ingen tvivl om, at konkurrencen mellem centrene vil blive skærpet. Der ligger i forvejen i Vanløse en koncentration af butikker, som bare ikke er organiseret i et center, så det nye center bliver en anden måde at organisere sig på i det område. Meget af det, der kommer til at ske, vil være lokalt betonet, lyder hans vurdering.
En udvikling
Nogle af de forbrugere, der bor i Vanløse, tager i dag til f.eks. København city, hvor der er både stormagasiner og centre, Frederiksberg Centret eller Rødovre Centrum, som er de nærmeste områder. Per Nyborg ser Kronen Vanløse som en udvikling, der præger hoved-stadsområdet.
Kronen vil melde sig i striben af koncentrationspunkter, som centrene er.
– Det er en anden måde at organisere sig på, at det vil give mere slagkraft end det udbud, der er i dag. Der er ingen tvivl om, at en større del af forbruget vil blive dækket lokalt. Centre er en anden måde at organisere sig på, og jeg tror, at man får nogle flere koncentrationspunkter. Når man samler tingene et sted, kan det være lidt lettere for forbrugerne, og man får en mere slagkraftigt detailhandel, så det tror jeg bliver en helt naturlig udvikling. Men der kommer ikke flere butikker, siger Per Nyborg.