Ny topchef i trængt spansk discountgigant - igen
Helt tilbage i midten af 00’erne var et discountkoncept ejet af den franske dagligvaregigant Carrefour i spil som et muligt bud på danske Dagrofas discountkæde.
I stedet endte det med, at det blev den nuværende Dagrofa-storejer NorgesGruppens lavpriskæde Kiwi, der blev modellen.
Kiwi lykkedes som bekendt ikke på det danske marked, men det var ikke nødvendigvis gået bedre, hvis det var endt med Carrefour-ejede Día.
Den oprindeligt spanske internationale discountkæde er for længe siden blevet skilt ud fra Carrefour og har siden ført en særdeles omtumlet tilværelse, hvor kædens eksistens længe var truet af en enorm gældsbyrde.
Et år som topchef
Men i maj sidste år rykkede det luxembourgske investeringsselskab LetterOne ejet af den ukrainske rigmand Mikail Fridman ind som majoritetsejer og indsatte en tidligere topchef i Lidl, Karl-Heinz Holland, som ny adm. direktør.
Imidlertid har Karl-Heinz Holland ifølge tyske Lebensmittel Zeitung allerede nu annonceret sin afgang som topfigur i Día til 20. maj, hvor der så vil være gået præcis ét år, siden han tog opgaven med at redde Día på sig.
Han vil dog stadig spille en rolle som rådgiver for organisationen.
Ejer LetterOnes øverste repræsentant i bestyrelsen, Stephan DuCharme, skal nu spille en mere aktiv rolle i topledelsen af den nye organisation.
I det forløbne år har Karl-Heinz Holland hentet adskillige Lidl-profiler ind og omstruktureret Días organisation fuldstændigt.
Topchefen for den spanske discountkæde på hjemmemarkedet, Ricardo Álvarez, har således været direktør i Lidl i Spanien og i USA.
Foruden hjemlandet Spanien er Día også i nabolandet Portugal samt i sydamerikanske Brasilien og Argentina.
I Spanien, hvor kæden har lukket flest butikker efter års deroute i markedet, melder man nu om en positiv ”like for like”-vækst i februar måned - for første gang i årevis - og en vækst i det totale salg i årets første kvartal frem til corona-krisen, selv om der var 11 pct. færre butikker.