Ny teknologi og kunstig intelligens viser en vej ud af butiksdøden
En analyse fra Dansk Erhverv fortæller en trist, men ikke videre overraskende historie om dansk detailhandel.
På ti år er 3.200 butikker lukket rundt om i landet. Svarende til 11 pct. af de danske butikker.
I samme periode er onlinehandlen buldret frem inden for alt fra fashion, teknologi, legetøj, isenkram og dagligvarer.
Dansk Erhvervs analyse viser, at en del af lukningerne kan tilskrive store onlineinvesteringer i de etablerede kæder.
I dag har stort set alle de traditionelle, fysiske kæder åbnet onlineshops og derved selv bidraget til at accelerere onlinehandlens fremgang - af bydende nødvendighed, naturligvis, og for at møde kundernes nye digitale vaner.
Det har haft tydelige konsekvenser, særligt for handelslivet i mindre lokalsamfund.
Overlevelse ligger i kundeoplevelsen
En interessant trend i detailmarkedet er imidlertid, at onlineshops begynder at gå de klassiske butikker i bedene.
Vi ser flere og flere eksempler på, at hardcore onlinebrands og butikker åbner flagskibsbutikker på strategisk gode placeringer, centralt i byerne.
Amazon går den vej, og nordiske Boozt.com med etablering af butik i det centrale København i ønsket om at tage markedsandele i et lukrativt beauty-segment i hård konkurrence med Matas, Sephora, Mac med flere.
Og i lighed med konkurrenterne i den fysiske verden sker det for at sætte kundernes personlige behov og ønsker i centrum.
Udviklingen understreger, at detailhandlen, både fysisk og online, investerer massivt i at tilfredsstille kundernes ønsker.
Det er voldsomt positivt - ikke bare for kunderne, men også for butikkernes overlevelse.
Den kunde-centriske tankegang, som ligger til grund for store dele af den udvikling, Dansk Erhverv beskriver, rummer nemlig et kæmpe potentiale.
I samspil med de nye teknologier og kunstig intelligens, der lige nu er på vej ind i dansk detailhandel, vil mantraet om kunden i centrum få en helt ny og personlig mening for både butikker og kunder.
Personlig service og priser
Med de nye teknologier kan butikkerne nemlig én gang for alle smelte alle deres kundevendte kanaler sammen i det, vi kalder ”true omnichannel” eller ”unified commerce”.
Her nedbrydes de siloer, der i dag fortsat er, og det gør det muligt at omsætte alle de data om den enkelte kunde, som butikkerne har, til stadig mere personlige tilbud og ikke mindst unikke priser for den enkelte.
Et eksempel, som vi hos Fiftytwo lige nu arbejder med, handler om at belønne loyale kunder for deres likes på sociale medier med personlig, individuel rabat, næste gang de køber ind.
Forestil dig eksempelvis, at du automatisk kan veksle dine likes på Facebook hos Matas og Føtex til personlig rabat.
Eksempelvis, når du står foran hyldeforkanten og prisen på din vare ændrer sig, fordi butikken kvitterer for dine fem likes med 10 pct. ekstra rabat.
Kunstig intelligens er hastigt på vej ind i butikker og onlineshops.