Nu vælger 300.000 selv tilbudsaviser

4. mar 2015 -
This describes the image

1,1 mio. ud af 2,7 mio. husstande siger nej til reklamer. Men tæt på 30 pct. af dem får alligevel skræddersyede tilbudsavis-pakker.

Antallet af husstande, der modtager alle de tilbudsaviser, som håbefulde detailkæder sender ud til dem, daler fortsat.

Et godt stykke over en million - 1.065.266 per 1. marts - er tilsluttet Post Danmarks officielle ordning, Reklamer - Nej tak.

Men sideløbende har mere end 300.000 husstande nu tilmeldt sig den NejTak+-ordning, som stordistributøren FK Distribution har markedsført benhårdt i et lille års tid - senest med en animations-udgave af komikeren Finn Nørbygaard som frontfigur.

Det børsnoterede ejerselskab bag FK Distribution, North Media - tidligere Søndagsavisen, betegner i årsrapporten for 2014 udviklingen i NejTak+ som "det vigtigste strategiske resultat for koncernen i mange år", men selskabet ønsker i øvrigt ikke at kommentere tallene.

Fordobling på halvt år

Det er gået ualmindeligt stærkt med tilslutningen til de skræddersyede reklamepakker. Midt i juni 2014 var 160.000 tilmeldt ordningen, og ved årsskiftet var antallet ifølge FK Distribution næsten fordoblet til over 300.000.

Holder det tempo, kan tallet faktisk være vokset til omkring 350.000 her i begyndelsen af marts.

Med NejTak+-ordningen har FK Distribution fået et stærkt våben i en knivskarp kamp mod rivalen Post Danmark om et hastigt skrumpende marked for adresseløse reklamer.

Alene sidste år blev mængden af Nej tak-skilte på danskernes brevkasser øget med 9 pct., og nu tæller de hele 39 pct. af samtlige landets 2,7 mio. husstande.

I princippet skal forbrugerne være tilsluttet både Reklamer - Nej tak og NejTak+ for kun at få tilbudsaviserne fra de udvalgte kæder. I praksis har det skabt en del bøvl og utilfredshed, at mange forbrugere har haft svært ved at forstå, at der skal to frameldinger til.

Af Jesper Veber Knudsen
jeve@dhblad.dk

Foto: Mikael Hjuler

Opdateret 10. nov 2020