Nu skal de bedste til mælk og ost også kåres
Hvem er bedst til at sælge oste og mælkeprodukter – og hvem har den flotteste mejeriafdeling?
Det sætter Landbrug & Fødevarer fokus på med en ny pris.
Mejeriprisen hedder den nye pris, der favner både drikkemælken, de syrnede produkter og det brede sortiment af oste.
Prisen gives til dagligvarehandlen i to kategorier: Discountbutikken og supermarkedet/hypermarkedet.
- I USA er mejeriafdelingen ofte dagligvarebutikkernes forhave. Der er synet af både cremede og faste oste det første, der møder forbrugeren, siger seniorkonsulent- og jurymedlem Lærke Kirstine Lund fra Landbrug & Fødevarer.
I Danmark ligger mejeriafdelingen ofte bagerst i butikken.
Frem i butikken
- Men hvorfor ikke give forbrugerne en særlig oplevelse og tænke mejeriafdelingen som et potentielt flagskib for butikken – i stedet for kun en destinations-kategori. Der er allerede flere kæder, der begynder at se på mejeri på en ny måde. Dem vil vi gerne sætte fokus på, siger Lærke Kirstine Lund.
Dagligvarekæderne kan indstille op til to butikker på mejeriprisen.dk frem til den 2. juni 2016.
Den nye pris betyder dog ikke, at slagtere, kantiner og frugt- og grøntafdelingerne bliver snydt i år.
Siden 2000 har 24 slagtere vundet Slagterprisen, der igen i år gives til to slagtere – en i supermarkedet og en privat slagter. Deadline for indstilling til slagterprisen på slagterprisen.dk er den 10. maj.
Samme deadline gælder for Frugt- og grøntprisen, der også i år uddeles i to kategorier: En til super- og hypermarkeder og en til discountbutikken. Butikker kan indstilles via goderaavarer.dk.
Derudover kårer Landbrug & Fødevarer landets bedste kantine.
Alle kåringer sker på Fødevaredagen den 12. oktober.