Nettos topchef kræver omsætningsvækst
Nettos nye butikskoncept skal løfte hele indkøbsoplevelsen. Der bliver lagt vægt på at skabe større butiksoplevelser. Men den overordnede ambition er imidlertid mere kontant: Det nye butikskoncept skal skabe omsætningsvækst i en større målestok end i de seneste mange år.
[caption id="attachment_70503" align="alignnone" width="300"] Medarbejderuniformen er skiftet ud, for et godt arbejdsmiljø skal styrke Netto.
Foto: Henrik Frydkjær[/caption]
Direktør for Netto International, Michael Løve, siger, at kæden står over for store investeringer i butiksnettet, og at ambitionen er at få flere kunder og mere fyldte indkøbskurve.
– Omsætningsvækst er den bedste indikator på, at vi har ramt noget, kunderne er glade for. Vi har en vækststrategi på omsætningen. Vi har i strategiperioden ikke en ambition om at øge vores indtjening, fordi vi bruger pengene på at skabe det nye Netto, siger han og tilføjer:
– Ambitionen er, at vi kan skabe nogle resultater med den nye type butik, som er så gode, at vi kan retfærdiggøre en udrulning i 100 butikker af denne nye type i Danmark. Køreplanen Kongelundsvej på Amager er den første butik i Netto-kæden med det nye koncept. Herefter åbner kæden meget hurtigt fire butikker mere med det nye koncept, så man hen over sommerferien når op på fem nye butikker. De skal alle ligge på Sjælland.
– Derefter melder vi ret hurtigt ud med, hvad vi kører videre med i alle de nye butikker, vi under alle omstændigheder laver. Så finder vi stilen, vi vil indrette fremtidige butikker med.
– Vi gennemfører det samme forløb i Polen og Sverige. Alle vore teams fra Tyskland, Polen og Sverige har været på besøg i den nye butik. De vurderer nu, hvilke elementer fra det nye butikskoncept de vil tage med. Man kan ikke bare kopiere et butikskoncept fra det ene land til det andet, så de skal vurdere, hvordan de vil overføre stilen, ånden og layoutet.
Michael Løve vurderer, at Netto kan nå op på 600 butikker, altså godt 100 flere end i dag.
– Hvis man kigger på et danmarkskort og de steder, hvor vi er, og de steder, vi kunne tænke os at være, tror vi der er plads til 100 Netto-butikker mere, altså i alt 600 butikker. Om de placeringer nogensinde bliver tilgængelige, må vi jo se på.
Investerer i ansatte
Netto investerer nu på to måder i butiksnettet. Den ene er at øge butiksoplevelsen, så det føles rart for både kunder og medarbejdere at være i butikken. Den anden er et væsentligt større fokus på medarbejderne.
– Vi har erkendt, at vi er nødt til at gøre noget mere for at engagere vores medarbejdere. Vi har rigtig mange medarbejdere, som er hos os 10 timer om ugen, og hvis de ikke får en ordentlig introduktion og bliver behandlet ordentligt, hvis vi ikke træner vores ledere nok, hvis vi ikke giver de, der er ansvarlige for frugt og grønt nok uddannelse, så føler de heller ikke helt så meget for jobbet, som de ellers kunne.
– Vi er en virksomhed, der er ultraeffektiv. Vi skal til at bruge nogle flere penge på træning, og vi skal snakke mere om, hvad god ledelse er i Netto. Det skal vi for at også medarbejdere, der er hos os 10 timer om ugen, føler, at de er en del af virksomheden, der vil dem noget godt, og som vil noget godt generelt. Kunderne behøver ikke få en fantastisk viden om frugt og grønt af en 16-årig, men vi vil styrke engagementet og skabe en glæde og en stolthed over deres arbejdsplads. Jeg vil gerne have, at folk føler en vis stolthed over at være en del af denne virksomhed, men jeg starter der, hvor jeg siger, at vi skal gøre os fortjent til det, siger Michael Løve.
Supermarkedspræg
Satsningen på et helt nyt butikskoncept omfatter ny indretning, nye farver og et særligt fokus på frugt og grønt og nemme måltider. På mange måder nærmer Netto sig indretningen og oplevelsen i et supermarked. Er risikoen ikke, at kunderne får et indtryk af, at Netto er blevet dyrere?
– Nej, det tror jeg ikke. Vores ambition er, at vi altid kommer til at ligge med de bedste priser. Jeg tror ikke, at man behøver at skrige om pris så meget, som man engang har gjort. Vi har skruet lidt ned for prisretorikken. Der skal ikke herske tvivl om, at vi vil være bedst på priserne, men du kan ikke profi lere dig på pris i dag på samme måde, som man kunne tidligere.
– Det er helt i orden, at vi begynder at få et supermarkedspræg. Fra starten i 1981 var konceptet, at det skulle være meget billigt, og så var det lige meget, hvordan butikken så ud. Det handlede om varerne og priserne. Punktum. Det har været med til at skabe det Netto, vi kender i dag. Men nu er tiden kommet til at tage det næste skridt. Vi har stadig de bedste varer til de bedste priser, men nu serverer vi dem i et butiksrum, der ligger ud over det normale, og hvad du vil forvente at finde i en discountbutik, siger Michael Løve.