Nethandel med fødevarer hitter hos pensionister
" Bag dette gennemsnitstal gemmer sig en spændende udvikling, når vi går i dybden i varegrupper og kundegrupper. Det har vi gjort i de 15.000
svar vi fik i 2014 til FDIHs e
handelsanalyse.
Internethandlens udbredelse i de forskellige varekategorier er meget forskellig. Forskellen på, hvor stor en andel af varerne, der sælges online, samt hvad de enkelte forbrugersegmenter set bruger på forskellige varegrup
per giver et fingerpeg om,
hvor vækstpotentialet på
nettet er størst. (se figur)
Fordeling af online og
offline handel i 10 udvalgte
varegrupper og samlet omsætning i mia. kr. 2014 Kilde: Dansk ehandelsanalyse, Danmarks Statistik Forbrugerundersøgelsen Køb på nettet dækker over et stort spænd fra 3 % af det samlede forbrug af dagligvarer til det andet yderpunkt, elektronik, hvor 57 % af alle køb sker online.
Når vi fokuserer på kategorien dagligvarer, mad og drikke, hvor danskerne købte for 104 mia. kr. i 2014, så er det kun 3 pct. af omsætningen, der hentes på nettet. Det kan enten udråbes som om, at "dagligvarer ikke kan sælges på nettet", eller som om, at der er et "stort uforløst potentiale".
Jeg tror på det sidste! Faktisk steg omsætningen 50 % på nettet fra 20132014, nemlig fra 4 % af alle handler på nettet til 6 %, og det betød 3, 1 mia. kr. i online omsætning. Kategorien dækker over dagligvarer, bestilling af færdiglavet mad (takeaway), måltidskasser i abonnement, delikatesser, vin og spiritus mm.
Når vi dykker længere ned i tallene, og lægger dagligvarer (35 %) og madabonnementerne (9 %) sammen, så står de for næsten halvdelen af alle køb (44 %) i kategorien. Det er varer, som indgår i den daglige husholdning og madlavning, og nu er det spændende, hvem kunderne er:
FDIH ehandelsanalyse viser om dem, som har købt varer i kategorien "Dagligvarer, mad og drikke":
? 6 ud 10 pensionister (+65 år) købte dagligvarer eller har et madabonnement
? 5 ud af 10 børnefamilier købte dagligvarer eller har et madabonnement
? 5 ud af 10 midaldrende (51-64 år) købte dagligvarer eller har et madabonnement Det kan måske overraske, at pensionisterne er i front inden for dagligvarerne.
Tænk på, at de har glæde at kunne få varer leveret hjemme, så jo ældre de bliver, jo oftere handler de dagligvarer, fremfor at hjemmehjælperen klarer det. En travl hverdag og øget fokus på bekvemmelighed er mit bud på, hvorfor børnefamilier og de midaldrende er i top, når der bestilles mad eller abonneres på madordninger som måltidskasser, frugt,
grønt og fisk. Madabonne
menter er især et hit hos de midaldrende 5164årige.
Geografisk er det især i
København og på Sjælland at det er populært. Det kan
også aflæses i butikkernes
top 20, hvor nemlig.com nu placerer sig på 19. pladsen, og deres distributionsområde er netop hovedstadsområdet.
Dagligvarer kan blive største varegruppe på nettet Danskerne samlede indkøb af dagligvarer i både fysiske butikker og på nettet udgør nok en lille andel af det samlede salg, men det stiger, og derfor tror jeg på, at online salget i gruppen dagligvarer, mad og drikke vokser sig meget større i løbet af ganske kort tid. Væksten i 2014 er blot et forvarsel om den udvikling, der er på vej.
Når nu også pensionister er blevet meget aktive, så konstaterer jeg, at de mest købedygtige segmenter er på nettet, og de går efter dagligvarer. Nu mangler vi
bare flere netbutikker med
dagligvarer, der leveres over hele landet. Det er nu man skal rykke, for alt peger på, at dagligvarer også bliver den største varegruppe på nettet.