Nestlé opruster vækst i salg online

8. sep 2015 -
This describes the image
Skrevet af: Henrik Denman

Forbrugerne vil i fremtiden kunne købe produkterne fra verdens største fødevareproducent Nestlé gennem alle afsætningskanaler, og derfor er Nestlé ved at opruste inden for e-handel.

Danskerne har hidtil været forbeholdne med at købe dagligvarer på nettet, men vil det ændre sig, mener Nestlé.

Selv om køb af fødevarer online stadig er begrænset, stiller Nestlé Danmark sig det spørgsmål, hvordan Nestlé skal udnytte salg på nettet, og hvordan det kan spille sammen med den kommende store e-handelsportal Shopall24.

For at få nogle bud fra fremtidens forbrugere holdt Nestlé Danmark forleden en Case Competition, som er en stor opgavekonkurrence, for 100 nye studerende på kandidatuddannelsen International Marketing and Management på Copenhagen Business School.

Input fra unge

Nestlé Danmark er i forvejen godt rustet på e-handel, som er et område, virksomheden har prioriteret højt i de senere år.

– Vi ønsker at være den foretrukne partner inden for e-handel over for vores kunder, og til det behøver vi de rette kompetencer. Det har derfor været meget spændende at lytte til input fra de studerende. De unge er en digital generation, som ikke lader sig begrænse, og som er meget stærke til at tænke ud af boksen, siger landechef Søren Rye, Nestlé Danmark.

– Vi har allerede i dag en lang række indkøbsmuligheder af vores produkter via e-handlen. Nespresso og Nescafé Dolce Gusto har deres egne brandshops på nettet, hvor man kan købe produkterne. Det er bestemt noget, vi allerede er i gang med. Det er en del af vores strategi, at vi vil have vores produkter tilgængelige for vores kunder i alle kanaler, siger han videre.

Vinderne

Vindergruppen vandt ved at foreslå, hvordan Nestlé Danmark vinder på e-handelsområdet gennem den kommende portal, Shopall24. Varig kundeloyalitet var en rød tråd gennem hele opgaven.

En særlig tilmeldingsmodel med både individuelle fordele og praktiske pakkeløsninger var skruet så overbevisende sammen, at Søren Rye måtte have de helt store ord frem:

– Når man tager deres forberedelsestid og deres forhåndsviden i betragtning synes jeg, at det var en flot opgave. De udviste en meget god forståelse for de mekanismer, som er gældende inden for e-handel, og de havde lavet gode markedsundersøgelser med udgangspunkt i Nestlé.

Søren Rye har fra konkurrencen fået friske ideer til at udvikle e-handlen, som han mener er på vej til at blive mere aktuelt end nogensinde inden for fødevarer, som Nestlé beskæftiger sig med.

Af Henrik Denman
hede@dhblad.dk

Landechef Søren Rye, Nestlé Danmark, lytter til ideer om fremtidens nethandel fra unge studerende på CBS.

Foto: søren svendsen

Opdateret 10. nov 2020