Nemlig.com donerer kasseret frugt og grønt til zoo
Græskar, blomkål og peberfrugter. Det kunne være dagligvarer fra en hvilken som helst ordre fra Nemlig.com leveret til hoveddøren, men faktisk er det dyr i zoo, der får glæde af varerne.
For at reducere madspild har onlinesupermarkedet lavet en aftale med Zoologisk Have i København om at afhente varer, heriblandt kasseret frugt og grønt, der ikke kan sælges eller doneres til andre formål.
Hos Zoologisk Have glæder man sig over, at kunne benytte overskudsvarerne fra Nemlig.com til dyrefoder.
- Som virksomhed kan vi spare penge på foder, når vi modtager varer tre gange om ugen fra Nemlig.com. Og det kommer selvfølgelig dyrene til gode, når vi i stedet kan bruge ressourcerne til glæde og gavn for deres velfærd, siger Christian Higraff, kommerciel direktør i Zoologisk Have.
Mindre madspild
Hos Nemlig.com er man også begejstret for det nye samarbejde, der sikrer, at kasserede grøntsager og frugter ikke ender i skraldespanden.
- Vi har kun en tredjedel af det madspild, som de har i den almindelige dagligvarebranche, og vi arbejder hele tiden på at nedbringe vores spild på nye og smarte måder. Det betyder også, at vi skal være kreative og finde på nye samarbejdspartnere, der kan aftage vores overskudsvarer, som Zoologisk Have nu har gjort, siger Mikkel Pilemand, kommerciel direktør i Nemlig.com.
Onlinesupermakedet har i snart ti år doneret overskudsvarer til godgørende formål for netop at undgå madspild. I 2019 har onlinesupermarkedet doneret mere end 65 tons fødevarer, oplyser virksomheden.