Nærkøb vil styrke sine butikker med lokal nethandel
Når eksperter som blandt andre Retail Institute Scandinavia forudsiger lukninger af kiosker de kommende år, kan adm. direktør for Nærkøb, Jens O. Bylling Jensen, blot kigge på sine egne tal og smile.
Butikskæden har i år optaget 70 nye medlemmer i det frivillige kædesamarbejde, så kæden i dag består af 281 butikker, og selv om direktøren ikke har konkrete tal på de enkelte butikkers omsætning og resultater, er det klart hans indtryk, at det går godt. Nu har kæden nye digitale tiltag på bedding for at styrke butikkerne yderligere.
- Vi var hårdt pressede, da lukkeloven blev ændret. Men siden er antallet af blandt andet Spar-købmænd blevet væsentligt reduceret, fordi discountbutikkerne har taget over. Vores købmænd har siden formået at tilpasse sig lokalmiljøet, og mange har fundet nogle af de nicher, som discountbutikkerne ikke gør så meget ud af – som eksempelvis pakker, spil, blade og tobak. Jeg tror, der er kommet ro på markedet nu, siger Bylling Jensen.
Han baserer sin optimisme på, at kæden den seneste tid også har fået nye medlemmer, der har genåbnet tidligere nedlagte butikker fra blandt andet 7-Eleven/DSB, eller overtaget lokaler, hvor der før har været andet erhverv.
- Det er også lykkedes for hele 14 af kædens butikker at foretage et ejerskifte. I 2015 lykkedes det kun for syv. Vi har kun lukket seks butikker i år. I 2015 lukkede 13 butikker, siger direktøren.
Differentierede kampagner
Efter et par år med indslusning af rigtigt mange nye medlemmer satser Bylling Jensen på, at det nye år skal byde på nye tiltag, der skal styrke væksten hos de nuværende medlemmer.
- Jeg siger aldrig nej til nye medlemmer, men vi er kun en stærk kæde, hvis vores eksisterende medlemmer har en fornuftig forretning. Vi bliver aldrig et stort kædekontor, og det betyder, at vi ikke kan nå det hele på en gang, siger Jens O. Bylling Jensen.
I første omgang har kæden investeret i et nyt instore-tv-system, der skal gøre det nemmere at lave de differentierede kampagner, som kæden allerede kører i dag.
- Vi var den første danske kæde, der fik instore-tv, men det var ved at være forældet. Derudover var vores software baseret på en amerikansk leverandør, hvilket gjorde det svært at ændre noget. Nu har vi fået en skandinavisk leverandør, MultiQ, og er blevet en større kunde; det giver os flere muligheder, siger direktøren.
I samarbejde med lokalt budfirma
Næste step er en ny website, der blandt andet skal gøre det muligt for alle kædens medlemmer at åbne en webshop.
- Der er vel 20 butikker, der i dag har en webshop, hvor de sælger alt fra hårelastikker til børn til chips og håndkøbsmedicin. De har været frontløbere, men der er også købmænd, der gerne vil have en webshop, men som ikke kan overskue at få den etableret. Dem vil vi have et tilbud til, siger Jens O. Bylling Jensen, der dog ikke kan sætte en dato på.
Han forestiller sig, at butikkerne skal sælge varer til kunder i lokalområdet.
- Det kunne være pakken til fredagshygge, når kunden har sat sig i sofaen efter en travl dag, og et behov opstår. Andre områder kunne være fastfood, medicin eller måske er det pakken, der er kommet med GLS, som en kunde gerne vil have butikken til at bringe ud. Det kan være, at butikken skal have hjælp af det lokale pizzabud eller et lokalt budfirma. Webshoppen skal på alle måder tilpasses det lokale samfund, siger Jens O. Bylling Jensen.