Nærboks fordobler antallet af pakkebokse det kommende år

19. okt 2020 -
This describes the image
Foto: Helle-Karin Helstrand

Den stigende nethandel presser de dagligvarebutikker, der udleverer pakker fra deres postudleveringer. Flere og flere pakker bliver dog efterhånden leveret via en pakkeboks, der er sat op af enten PostNord eller Swipbox.

En ny spiller, Nordic Infrastructure, kom sidste år på banen med den meget fleksible Nærboks, der i første omgang blev testet i Kolding og Sønderborg. I dag har virksomheden 1546 bokse på i alt 1086 lokationer, spredt over hele landet.

- Vores langsigtede mål er at opstille 10.000 pakkebokse i Danmark. Men foreløbig er planen, at vi fordobler antallet af både lokationer og pakkebokse det kommende år, så vi om et år har 3000 pakkebokse på 2000 lokationer, siger direktør for Nordic Infrastructure, Lars Simonsen.

Selskabet er et samarbejde mellem PostNord og Swipbox, der i forvejen har henholdsvis 450 og 300 pakkebokse.

Lars Simonsen siger, at en del butikker ønsker en Nærboks, fordi den kan stå uden for butikken og ikke kræver personale eller plads i butikken

- Ikke alle butikker har plads til pakkeudlevering, men specielt i små bysamfund vælger man at prioritere, at kunderne kommer ind i butikker, hvor de så også handler. Nærboksen er yderst fleksibel, blandt andet fordi den hverken kræver strøm eller netværk. Den kan placeres alle steder og kan sættes op eller tages ned på fem minutter. Til gengæld kræver afhentningen af pakken, at kunden har en smartphone, siger Lars Simonsen.

Nærboksen kører på et batteri, der kan holde strøm i ti år, og pakken afhentes ved hjælp af en app, der kommunikerer med pakkeboksen via Bluetooth.

Kunder vil pakkeboksen

Nærboks står i dag for en meget lille del af B2C-pakkemarkedet, der årligt ligger på mindst 150 mio. pakker.

- I dag har vi aftaler med PostNord, DHL og Bring, men vi har flere aftaler på vej, siger Lars Simonsen, der ikke endnu kan sætte navn på hvilke pakketransportører, der er tale om.

- I sidste uge satte vi rekord med 30.000 pakker på en uge, siger han.

Knap halvdelen af Nærboksene står ved en butik - eksempelvis har Coop 605 bokse ved 402 butikker, og Lidl har lige nu Nærbokse ved 80 af sine 131 butikker, og planen er, at der skal stå en Nærboks ved alle butikker.

En del købmænd under Dagrofa har ligeledes valgt at have en Nærboks, mens der i øjeblikket ikke er pakkebokse ved Rema 1000's butikker.

- Det er noget, vi vurderer løbende. Men indtil videre har vi valgt at bruge pladsen foran vores butikker til at vise alle vores gode varer frem, siger kommunikationschef i Rema 1000 Jonas Schrøder.

Salling Group samarbejder med SwipBox og har pakkebokse ved både Netto, Føtex og Bilka.

Der er dog også andre placeringer, der er gode for Nordic Infrastructure.

- Det er vigtigt for os, at Nærbokse er i nærmiljøet, så folk ikke behøver at tage bilen for at hente deres pakke. En del Nærbokse står ved trafikknudepunkter som busterminaler, stationer eller boligselskaber. I etagebyggerier kan det ofte være svært at få afleveret en pakke på adressen, siger Lars Simonsen.

Erfaringen viser, at pakkerne bliver hentet hurtigt, når pakkeboksen er tæt på.

- Hver fjerde pakke bliver hentet inden for de første timer, og to tredjedele er hentet inden et døgn, siger Lars Simonsen.

Ifølge PostNords seneste nethandelsundersøgelse, der er produceret før coronapandemien, valgte 11 pct. af de nethandlende i 2019 at hente deres seneste pakke i en pakkeboks, men ca. halvdelen af de adspurgte sagde, at muligheden for at hente varen i en pakkeboks er afgørende for valget af netbutik. En tredjedel hentede til sammenligning deres seneste pakke ved et udleveringssted.

Opdateret 10. nov 2020