Monopolstatus sikrer FK Distribution vækst på 39 pct.
Aktionærer i North Media A/S kan se frem til et udbytte på 3 kr. pr. aktie takket være et år, der bød på over 1,1 mia. kr. i omsætning og et resultat på 55,8 mio. kr. – en stigning på henholdsvis 27 pct. og 99 pct. i forhold til 2017.
Væksten kommer især fra datterselskabet FK Distribution, som står for omdeling af reklamer og gratisaviser. I starten af 2018 kastede PostNord håndklædet i ringen og opgav sin forretning med at distribuere adresseløse forsendelser, og det betød en pludselig og voldsom kundetilgang til FK Distribution.
Læs også: PostNord-retræte skæpper i kassen hos FK Distribution
For den del af North Medias forretning blev det således til en omsætningsvækst på 39 pct., og ebit før særlige poster steg med hele 276 pct. til 139 mio. kr.
”Den markante stigning i volumen af lokalaviser og tryksager, som startede i 2017, er fortsat med stor kraft i 2018. Stigningen er i vid udstrækning en konsekvens af, at PostNord pr. 1. januar 2018 omlagde produktionsmodellen og ikke længere omdeler ugeaviser og tryksager,” står der i North Medias årsrapport.
Udskældt prismodel
FK Distribution har ellers været i modvind netop på grund af det, bestyrelsesformand Mads Dahl Andersen beskriver som ”en ny prismodel, der sikrer et mere fair prisniveau samt en ensartet prisstruktur for vores kunder”.
Denne prismodel fik sidste år flere af FK Distributions kunder til at klage til Konkurrencerådet, som dog har henlagt sagen uden at tage stilling til, om der foreligger brud på konkurrenceloven eller ej.
I efteråret blev rampelyset igen sat på omdelingsfirmaet, da PostNord besluttede at overlade ansvaret for Nej tak til reklamer-ordningen til den private aktør.
Læs også: Flytning af Nej tak-ordning møder kritik
Det fik blandt andre Socialdemokratiets forbrugerordfører, Karin Gaardsted, til at udtale, at man fra politisk hold vil holde øje med, at FK Distribution lever op til sit ansvar.
– Der er selvfølgelig en samfundsopgave i at værne om borgernes ret til ikke at blive udsat for unødig markedsføring, heriblandt gennem Nej tak-ordningen, men også at priserne på distribution af reklamer ikke stiger eksplosivt på grund af manglende konkurrence, sagde hun i den forbindelse.
Forventningerne til FK Distribution for 2019 ligger på samme niveau som 2018 til trods for, at markedet for uadresserede reklamer og aviser forventes at falde. Her er planen, at prisstigninger skal kompensere for fald i volumen. Desuden vil FK Distributions indsats ”koncentrere sig mod nye, primært digitale platforme” blandt andet via minetilbud.dk, står der i årsrapporten.