Metro splittes op i to virksomheder
Tyske Metro Group, der er en af Europas største detailvirksomheder, skal deles op.
Bestyrelsen i Metro Group foreslår, at koncernen deles op i to grupper med hver sit fokus. Den ene skal fokusere på grossist og detailsalg inden for dagligvarer, den anden på forbrugerelektronik. De to nye virksomheder vil blive børsnoteret særskilt.
Koncernchefen i Metro Group, Olaf Koch, siger, at koncernen i de seneste år med succes har styrket sin kerneforretning og samtidig øget koncernens økonomiske muskler.
– Både inden for dagligvarer og forbrugerelektronik har vi forbedret os forretningsmæssigt, og vi står nu stærkt til den fremtidige udvikling, siger han.
To grupper
Ifølge forslaget skal koncernen deles op i to nye grupper.
Den ene skal omfatte grossistvirksomhed og detailkæder inden for dagligvarer, hvor Metro Group i dag kører under navnene Metro Cash & Carry, Makro og supermarkedskæden Real.
Den anden skal omfatte handel med forbrugerelektronik, som i dag sker under navnene Media-Saturn.
Sidste år frasolgte Metro stormagasinkæden Galeria Kaufhof.
I de senere år har grossistvirksomheden Metro Cash & Carry været gennem en omfattende reorganisering, som har styrket indtjeningen. I den proces har koncernen for et par år siden valgt helt at stoppe sin forretning i Danmark, og de fem danske Metro Cash & Carry-varehuse er nu ved at blive solgt. På samme måde har virksomheden lukket urentable forretninger i andre lande.
– Jeg er overbevist om, at en opdeling i to uafhængige og fokuserede forretninger vil være til alle ejeres fordel, da det vil gøre det muligt at skabe en profitabel vækst i et hurtigere tempo, siger Jürgen Stenemann, formand for Metro.