Meny relancerer sit fordelskort

1. sep 2016 -
This describes the image
Marketing- og onlinedirektør i Dagrofa Christian Higraff Foto: Dagrofa
Skrevet af: Claus Jensen

 

Meny har netop relanceret sit fordelsprogram ”Menykortet”. De største ændringer ved kortet er ikke umiddelbart synlige men gemmer sig i den tekniske løsning bag loyalitetsprogrammet.

Kædens marketing- og onlinedirektør Christian Higraff fortæller, at kæden har fået større datakraft bag beregningerne af personlige tilbud til medlemmerne, og programmet er blevet mere avanceret, så tilbuddene til medlemmerne bliver endnu mere personlige.

- Vi har udskiftet den motor, der beregner tilbuddene i forhold til kundens købemønster, så det er blevet bedre til at snakke med systemerne bagved, siger han.

Meny præsenterede første gang sit fordelsprogram for kunderne for et lille års tid siden og har efterfølgende indhentet input fra kunderne ved spørgeundersøgelse og fokusgrupper. Medlemmerne modtager som en del af programmet personlige tilbud fra kæden, som er udløst af medlemmets tidligere køb.

- Vi har opgraderet til den motorstørrelse, der var behov for, i forhold til de input vi fik fra forbrugerne, siger Christian Higraff.

- Magien opstår for vore kunder, når de får en følelse af, ikke blot at blive tilbudt noget, som de allerede har købt. Vi kan for eksempel finde mønstre med ligesindede kunder, som peger i retning af relevante følgevarer, siger han.

Meny har i forbindelse med relanceringen givet både nye og gamle medlemmer mulighed for på to søndage i august at få 15 procent rabat på næsten alle varer i kædens fødevaremarkeder.

Tilmelder Dankort

Kæden sender digitalt tilbud ud til medlemmerne flere gange om ugen, og hvis medlemmet ønsker at benytte et tilbud, skal det inden købet i butikken aktiveres med et klik. For at blive medlem skal kunden tilmelde sig med et betalingskort – typisk Dankort – som bliver genkendt ved kassen og udløser medlemsrabatten.

Christian Higraff vil ikke røbe, hvor mange medlemmer programmet har fået, men han siger, at kæden er tilfreds med antallet.

- Vi er glade, og vi fortsætter. Måske vi kunne have fået flere medlemmer, men vi kigger på det samlede billede og ser på, hvad det har kostet at rekruttere, siger han.

Markeringdirektøren fortæller, at kæden i nogle tilfælde har oplevet, at helt op til halvdelen af modtagerne af et tilbud efterfølgende er gået i en Meny butik og har købt varen på tilbud.

Han fremhæver, at programmet i modsætning til den traditionelle tilbudsavis er velegnet til markedsføring også af andre varer end de brede varer.

- Vi har fået en eksponeringskanal for ”kantvarerne” og god mulighed for at komme rundt i hele vores store sortiment, som jo netop er fødevaremarkedets styrke i modsætning til det smalle sortiment i discountkæderne. Nu kan vi for eksempel lave tilbud på for eksempel glutenfri produkter til de kunder, der køber glutenfri, siger han.

Han oplever, at kædens leverandører er meget interesserede i at deltage i programmet, dels fordi flere danskere siger nej tak til tilbudsavisen, og også fordi programmet giver leverandørerne mulighed for at kommunikere mere indhold til forbrugerne.

Opdateret 10. nov 2020