Medlemsklub tilbyder mærkevarer til indkøbspriser

29. sep 2020 -
This describes the image
||||| Foto: Henrik Frydkjær|Foto: Henrik Frydkjær|Foto: Henrik Frydkjær|Foto: Henrik Frydkjær|Foto: Henrik Frydkjær|Foto: Henrik Frydkjær
Skrevet af: Søren Tougaard

Onlinesupermarkedet Nemlig.com fylder godt op i industrikvarteret på Kornmarksvej i Brøndby.

Anderledes gemt af vejen finder man Hverdag.dks lokation i en hjørneejendom på modsatte side af industrivejen. Her er ingen synlige logoer eller facadeskilte, der guider vej.

Men tag endelig ikke fejl: Der er travlt i bygningen, der rummer et af virksomhedens to lagre samt administrationen med salg, marketing og it-funktioner.

- Vi ligger rigtig godt indeksmæssigt. På hele året ligger vi på indeks 200 til dato, fortæller direktør og medejer Rasmus Kaasgaard Andersen.

Hverdag.dk tilbyder medlemmer mærkevarer til indkøbspriser for et månedligt abonnement fra 99 kr. plus leveringsomkostninger på 30 kr. for op til 35 kilo per gang.

I tre år har virksomhedens hovedejer og stifter Morten Schultz Sakariassen samt Rasmus Kaasgaard Andersen været involveret i e-handel med nonfood via abonnement.

Kort efter corona lukkede Danmark ned, lancerede de Hverdag.dk., som i alt tilbyder ca. 500.000 varenumre. Heraf er ca. 15.000 fødevarer og drikkevarer, og tallet er stigende. Hverdag.dk holder sig dog fra fersk- og frostvarer.

Konceptet tilbyder desuden en lang række produkter, som man traditionelt også finder i dagligvarehandlen. F.eks. personlig pleje, parfume, rengøringsartikler og dyrefoder, foruden legetøj, bøger, hobby og ting til hjemmet.

[caption id="attachment_91282" align="alignnone" width="491"] Foto: Henrik Frydkjær[/caption]

En overskudsforretning

Makkerparret vil ikke ud med hverken omsætning eller antallet af medlemmer af hensyn til konkurrenterne, men de vil gerne fortælle, at onlinekonceptet er en overskudsforretning.

Det, selv om virksomheden har fordoblet antallet af medarbejdere siden årsskiftet og i dag tæller omkring 55 medarbejdere.

[caption id="attachment_91288" align="alignnone" width="488"] Foto: Henrik Frydkjær[/caption]

- Vi vil gøre det billigere at være dansker og sælge til indkøbspris, så vidt det er muligt. Det er vores mission, siger Morten Schultz Sakariassen.

Det var Rasmus, der fik ideen til forretningskonceptet. Han havde tidligere forsøgt at sælge ejendomme på abonnement uden den større succes. Ifølge Rasmus, fordi boliger er forbundet med følelser.

Det afstedkom dog en ny forretningsidé, som han præsenterede for Morten, som på daværende tidspunkt drev et it-bureau, der leverede e-handels-løsninger.

- Skal man have en Lego-brandstation, så betyder det ikke så meget, om man køber den det ene eller det andet sted. Det, man kigger mest på, er, at man kan få den til en god pris. Det samme med hundefoder, morgenmad og alt muligt andet. Folk vil gerne spare nogle penge, som de kan bruge på noget andet, siger Rasmus Kaasgaard Andersen om konceptet.

Samarbejde og modstand

Hverdag.dk fordobler snart lagerkapaciteten fra de nuværende ca. 2500 kvm til 4500 kvm. Det er især fødevarerne, som kræver mere plads.

Derimod fylder de 60.000 bogtitler i sortimentet ikke mere end et depotrum, da bøgerne først bestilles fra forlagene, når der ligger en ordre. Og der er røget rigtig mange bøger af sted op til studiestart.

Det er bestemt ikke alle leverandører, der er lige begejstrede for den digitale medlemsklub, der tilbyder mærkevarer til indkøbspriser.

Alligevel har virksomheden formået at lave leverandøraftaler med mange kendte brands som Lego, Kelloggs, Santa Maria, Urtekram, Valsemøllen og Kims mv.

- Vi er sat i verden for at gøre det billigst muligt for vores medlemmer. Og det er jo desværre ikke alle, der synes, at det her er en god idé. Det, håber vi, kommer med tiden. Mange af de varer, vi sælger, er varer, som man godt kan parallelimportere. Så er der nogle leverandører, der ikke vil være med, henter vi gerne produkterne i udlandet, hvis vi kan til en god pris. Det er jo hele vores DNA i vores forretning.

- Vi ved jo godt, at volumenmæssigt er vi ikke der endnu, hvor det rykker helt vildt. Så store er vi langt fra, men vi har en god omsætning allerede, siger Rasmus.

[caption id="attachment_91284" align="alignnone" width="488"] Foto: Henrik Frydkjær[/caption]

Da dagligvarepriserne i Polen er ca. halvdelen af de danske priser, henter Hverdag. dk. også populære dagligvarer som Nescafé og Heinz i Polen.

- F.eks. køber vi Colgate direkte af importøren i Danmark. Men Colgate Whitening køber vi i Polen og sælger for 5 kr. til vores medlemmer. Det kan vi simpelthen ikke købe den til hos den danske leverandør, siger Rasmus.

På tilbud vil tandpasta-produktet koste ca. 10 kr. i en dansk dagligvarebutik for 75 ml. I den polske udgave er der 100 ml.

Blandt andre dagligvarer til medlemspriser kan nævnes Valsemøllens 1 kilo fuldkornshvedemel til 13 kr., Galle & Jessen Pålægschokolade til 19,50 kr., San Pellegrino 1 liter til 7,50 kr. og Nescafé Gold Instant 200 gram til 45 kr.

- En detailhandelsekspert (Flemming Birch) siger, at de kedelige varer ryger ud af supermarkedet. Dem vil vi gerne sælge til en kanon god indkøbspris. Alt, der kan ryge ned i en papkasse. Normal startede det op herhjemme i deres butikker, og nu trykker vi den bare videre online, siger Morten Schultz Sakariassen.

Markedsføring er vej til vækst

Hverdag.dk har i dag medlemmer i Danmark, Sverige og Tyskland - og virksomheden har store vækstambitioner.

- Vi vil gerne have en seriøs bid af markedet. Jo flere medlemmer, jo større og billigere kan vi købe ind til vores medlemmer. Vi kan sammenligne os lidt med en gammeldags indkøbsforretning, der er kommet på nettet, siger Rasmus.

Hverdag.dk har allerede haft reklamer med i TV2-blokkene henover sommeren.

Virksomhedens marketingschef er heller ikke helt ukendt i dagligvarebranchen. Det er Alice Monberg, der tidligere har været marketingdirektør i Bilka.

Og netop virksomhedens markedsføring bliver central i kampen for at indfri vækstambitionerne.

- Markedet skal modnes i den forstand, at folk skal have en forståelse for, hvor mange penge der egentligt er at spare ved at committe sig til et medlemskab uden binding. Det er det, der skal til, før vi for alvor kan vokse, siger Morten.

[caption id="attachment_91286" align="alignnone" width="315"] Foto: Henrik Frydkjær[/caption]

Interesse for konceptet

Morten og Rasmus ser sig stadigvæk som iværksættere, selv om Hverdag.dk efterhånden har vokset sig til at være en mellemstor virksomhed.

Egentlig ville de gerne have lanceret Hverdag.dk sidste år i samarbejde med en dansk dagligvarekoncern, men pludselig tikkede en mail ind om, at dagligvarekoncernen ikke vil være med i samarbejdet, men selv fokuserer på onlinehandel.

Medarbejdere hos Hverdag.dk. havde brugt mange timer med at overføre data, programmere og få priser af leverandører, men det var alt sammen spildt arbejde.

- Det var et hårdt slag. Fra at vi troede, vi kunne købe varerne et sted, skulle vi nu til at lave aftaler med hver enkelt leverandør selv. Det tog et halvt år at komme over det, fortæller Rasmus.

- Det var enten Salling Group, Reitan, Coop eller Dagrofa, og så kommer vi det ikke nærmere, fortæller Morten.

Som overskudsforretning kunne man formode, at flere investorer allerede havde henvendt sig til Hverdag.dk’s ejerkreds, der tæller tre personer.

Morten bekræfter da også investor-interessen, men foreløbigt har ejerne ikke været interesseret i et salg.

Andre kunne måske også bare været interesseret i at købe op for at lukke Hverdag.dk ned igen?

- Der er ingen, der kan holde den her udvikling væk ved at købe op, for så kommer der bare nogle andre virksomheder med samme koncept, siger Morten.

[caption id="attachment_91278" align="alignnone" width="455"] Foto: Henrik Frydkjær[/caption]

– Men det her koncept kan også være en fordel for producenterne. Detailbranchen kører mere og mere med private label, som de sælger billigt. Så det er også en mulighed for producenterne at få deres varer ned i en pris, så de billige produkter ikke slår dem, siger Rasmus.

Opdateret 10. nov 2020