Matas opruster digitalt med opkøb

29. aug 2018 -
This describes the image
Topchef i Matas, Gregers Wedell-Wedellsborg, glæder sig over opkøbet af Firtal Group. Foto: Matas
Skrevet af: Søren Tougaard

To af hovedpunkterne i Matas' vækststrategi er, at virksomheden vil opruste digitalt og satse mere på det grønne marked, der består af helsekost, kosttilskud og naturlig skønhed.

Og den større fokus på e-handel sker nu med opkøbet af aarhusianske Firtal Group, der blandt andet driver onlinebutikken Helsebixen.dk.

- Med købet af Firtal og helsebixen.dk slår vi flere fluer med et smæk i forhold til vores strategi. Vi når kunderne ad flere kanaler, fordobler næsten vores online forretning, får flere kræfter til at udvikle os på nettet, og vi styrker samtidig vores position på det grønne marked markant, siger Matas-topchef Gregers Wedell-Wedellsborg.

Investering til 130 millioner

Han forklarer, at Matas med opkøbet løfter sit femårige vækstmål til omkring 4 mia. kr. mod den tidligere forventning på 3,7-3,9 mia. kr.

Matas betaler 130 mio. kr. for Firtal Group ApS, hvoraf 20 mio. kr. er i Matas-aktier.

Dertil kommer yderligere 20 mio. kr. som sælgerne kan opnå, hvis selskabet når sine mål på længere sigt.

Firtal Group er ejet af de to stiftere, Jesper Hvejsel og Mikkel Salling, samt tre minoritetsejere kendt fra DR-programmet Løvens Hule.

Firtal Group forventer at omsætte for mere end 140 mio. kr. i 2018 mod 91 mio. kr. i 2017.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?