Mærkevaresalg uden filter

21. apr 2016 -
This describes the image
||| Hos Føtex har man sænket priserne på mere end 3. dagligvarer siden september sidste år. Ligeledes har Coop sænket priserne på ca. 1. basisvarer på tværs af koncernens kæder. Arkivfoto: Henrik Frudkjær|Foto: Nets|Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand KFI var m
Skrevet af: Henrik Denman

Den nært forestående start på den nye netbutik Shobr bliver en af årets helt store nyskabelser i dansk dagligvarehandel. Selv om lanceringen af Shobr er nært forestående, er hele projektet omgærdet af tavshed. Mens branchen venter på at se den nye netbutik i funktion, stiller mange sig spørgsmålet: Hvad vil leverandørerne egentlig med deres egen salgskanal?

Først et par ord om Shobr. Navnet Shobr er en sammentrækning af ordene ”shop for brands” – og det er præcis, hvad det hele handler om. Mærkevareproducenterne inden for dagligvarer vil i fremtiden kunne sælge direkte til forbrugerne, hvor de normalt bruger kæderne som forhandlerled, men hvor de samtidig skal kæmpe om pladsen med discountvarer og private labels.

Foreløbig er det begrænset, hvad der er sluppet ud om indretningen af netbutikken Shobr, men det bliver sandsynligvis en markedsplads, hvor forbrugerne både kan købe dagligvarer samlet som i et supermarked, nu blot online, og samtidig vil mange af leverandørerne have egne specielbutikker, hvor de tilbyder et bredere sortiment af deres produkter end man normalt vil finde i en dagligvarebutik henne om hjørnet.

Hvorfor?

Spørgsmålet er så, hvorfor mærkevareproducenterne kaster sig ud i et projekt, der ved første øjekast vil være en konkurrent til producenternes kunder, kæderne?

Når man taler med mærkevareindustrien herhjemme, er det to ting, de er meget optaget af, og som opleves som et irritationsmoment.

Det ene punkt er handlens stramme fokus på at presse priserne og at sælge mærkevarerne på tilbud og kampagner, der blot cykler rundt mellem kæderne. Mærkevareindustrien føler ikke, at hverken de eller handlen får en fornuftig indtjening på varerne.

Det andet punkt er den begrænsning i leverandørernes sortiment, som de oplever ude i butikkerne. Normalt har leverandørerne mange flere produkter i sortimentet, end butikkerne vil sætte på hylderne.

Mærkevareproducenterne har derfor to mål med at sælge direkte til forbrugerne. Dels kan danskerne gå ind på Shobr og hos mange leverandører se hele vareudvalget – også de produkter, som handlen har valgt at fravælge. Dels kan producenterne på en helt ny måde arbejde med kundeindsigt, fordi de fremover får en direkte kontakt til forbrugerne. Det bliver mærkevaresalg uden filter.

Hvad med priserne?

Hvad så med priserne? Vil producenterne dumpe priserne? Næppe. Det lyder usandsynligt. Det vil stride mod producenternes filosofi om at få en god pris for deres mærkevarer. Ved at dumpe priserne sker der blot to ting: På den ene side vil leverandørerne gøre det, de i årevis har skældt kæderne ud for, og på den anden side vil de nemt påkalde sig handlens vrede uden at kunne øjne nogen gevinst ved det.

Vigtigt er det også, at leverandørerne på ingen måde kan undvære det salg, kæderne repræsenterer. Den volumen kan de aldrig hente hjem via den nye onlinekanal.

Bliver Shobr så en salgssucces? Sandsynligvis ikke i de første mange år. Ingen onlineaktører inden for dagligvarer har evnet at tjene penge på den form for forretning, og det er svært at se, hvorfor mærkevarehandlen skulle finde de gyldne nøgler.

Men for mærkevareleverandørerne kan der være flere andre succeskriterier. Mange venter derfor med interesse på at høre startskuddet på den nye aktør i dansk dagligvarehandel, Shobr.

 

Opdateret 10. nov 2020