Mærkevareleverandørerne gør fødevaremesse digital

26. mar 2019 -
This describes the image
| |

Fremover vil det at gå på messe for at hente inspiration og se de nyeste produkter ikke kun være noget, som restauratører, ledere af storkøkkener og ejere af cafeer kan gøre hvert eller hver andet år, når en af de lokale messer, FoodExpo eller Madværkstedet løber af stablen.

Når årets Madværkstedet lukker ned onsdag aften efter to dage i Lokomotivværkstedet i København, kan slutbrugerne i foodservicesektoren se frem til, at de allerede kan komme på messe igen om få måneder. Og det kan endda ske hjemme fra køkkenet.

- Vi åbner en digital messe eller et digitalt mødested, Madværkstedet-online, hvor slutbrugerne kan se nye produkter, hente information og få inspiration. Den første bløde lancering sker i maj, og efter sommerferien kommer den egentlige åbning, fortæller direktør for Mærkevareleverandørerne, MLDK, Niels Jensen, ved åbningen af Madværkstedet tirsdag den 26. marts.

Han kom til organisationen i 2011, og en af hans kæpheste blev, at MLDK skulle gå mere aktivt ind i messerne – både den store FoodExpo i Herning, der foregår hvert andet år, og de lokale.

Et af resultaterne blev Madværkstedet, der foregår i København det modsatte år af FoodExpo og alene har fokus på fødevarer. Den er MLDK arrangør af sammen med Messecenter Herning.

- Men det er ikke nok at være fysisk til stede et par gange om året. På samme måde som detailhandlen skal være omnichannel, skal messen også være det. En digital messe i form at et inspirationssite kan binde de store messer sammen, siger Niels Jensen, der ikke frygter, at website vil få færre til at komme til messen.

- Nej – tværtimod. Slutbrugerne vil fortsat have et behov for at komme væk fra skærmen og ud. Siden vil styrke messerne, siger han.

Ordrer – men ikke en handleplads

Lige nu er 15 leverandører ved at finde sig til rette på sitet, og der kommende løbende nye til.

- Det tager lidt tid at onboarde nye, men mens en fysisk butik eller messe skal helt på plads, inden den åbner, kan man med en digital platform gøre det løbende. Når vi er klar til den store lancering i august, vil der nok være omkring 50 leverandører med deres produkter, inspiration til, hvordan slutbrugerne kan benytte produkterne, samt opskrifter. På længere sigt skal slutbrugerne kunne lægge en ordre til sin leverandør med udgangspunkt i en opskrift, siger Niels Jensen.

Han understreger, at der ikke vil blive tale om en handelsplatform.

- Siden vil være åben for alle, og ikke kun vores medlemmer kan lægge produkter og inspiration på sitet. Men man skal betale for at få plads på Madværkstedet-online, og den er målrettet professionelle slutbrugere – ikke den almindelig forbruger, siger Niels Jensen.

Målet er, at sitet også skal inspirere til, at slutbrugerne kan gå sammen i mindre fællesskaber via sitet.

- Der vil være det store community, men samtidig vil der blive plads til, at brugerne selv kan skabe mindre fællesskaber, hvor de kan inspirere hinanden, siger Niels Jensen.

 

Opdateret 10. nov 2020