Mad på farten driver sommersalget hos servicestationerne

Øvrige 17. aug 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
Foto: Helle-Karin Helstrand
  • Trods genåbning og mulighed for udlandsrejser melder servicebutikkerne om en fornuftig sommer. Corona-restriktioner har dog givet udfordringer

Modsat forrige sommer har danskerne i 2021 kunne tilbringe sommerferien i udlandet.

Det til trods melder servicestationerne om fin vækst og rigeligt med kunder. Forventningen var ellers, at åbne grænser ville betyde færre turister og kunder.

- Vi har været en smule overraskede over, hvor positivt det har udviklet sig. Sidste år var billedet, at mange blev hjemme i Danmark og kørte rundt i sommerlandet. Både på endagsture og ferie. Der har vi været yderligere privilegeret af, at mange BFI-medlemmer ligger ude i lokalområderne, når folk er ”flygtet” væk fra storbyerne, fortæller Bjarne Månsson, adm. direktør i indkøbsforeningen BFI, der organiserer godt 150 selvstændige forhandlere og forpagtere blandt landets servicestationer.

- Sommeromsætningen sidste år var god, men den ser ud til at blive bedre i år. Vi ligger og svinger mellem indeks 105 og 107 i gennemsnit – især drevet af den erkendelse blandt kunderne, at du i dag kan få god mad på servicestationerne, siger han.

Den opfattelse deler Søren Møller Maretti, retaildirektør for de 33 Shell-stationer, som brændstofgiganten selv driver. De resterende 56 er en del af den fælles franchiseaftale med 7-Eleven.

- Ser vi på salget generelt havde vi en rigtig god sommer sidste år og en god sommer i år dog med et lille fald, da flere i år er taget udenlands. Der, hvor vi virkelig ser en forskel, er på salget af mad. Grundlæggende har vi både i år og sidste år oplevet tocifrede vækstrater på madsalget, siger han.

 

Ramt af restriktioner

Også landets 225 Circle K-stationer har mærket en stigende efterspørgsel på mad fra sommergæsterne – blandt andet båret af corona-restriktionerne, som betød lukkede restauranter rundt om i landet. Kæden har dog også selv mærket effekterne af restriktioner, når det kom til siddepladser.

- Sommersalget ligger nogenlunde af niveau med sidste år, som var et rigtig flot år. De sidste 5-6 år har vi brugt mange kræfter på at udvikle os fra tankstation til et sted, hvor du også kan få god mad på farten. Vi har set en pæn vækst i det marked, efter vi desværre tabte en del på de første restriktioner. De betød, at vi måtte lukke vores lounges rundt om i landet, fortæller Morten Christensen, senior manager for marketing & kommunikation hos Circle K.

 

Alkoholforbud koster mersalg

En anden restriktion, som har kostet på bundlinjen, var forbuddet mod salg af alkohol efter kl. 22. Det trådte i kraft i forbindelse med lukningen af restaurationslivet. Grænsen for salget er løbende blevet rykket i takt med den gradvise genåbning af nattelivet, men for især de centrale og bynære servicestationer har restriktionen kostet omsætning.

- Da restauranterne og barerne lukkede i marts 2020, oplevede vi i en periode med vækst i salget af alkohol og trafik til butikkerne. Det blev så efterfulgt af et stort fald, da restriktionerne kom. Det ærgerlige var, at vi ikke alene mistede omsætningen på alkohol, men også det mersalg i form af impulskøb, som følger med. Mange køber en pakke tyggegummi eller et pølsehorn, når de eksempelvis henter en sixpack på vej til en aften hos vennerne, fortæller Morten Christensen.

- Lempelserne har nu gjort, at salget stort set er vendt tilbage i de ”åbne” timer, men vi mangler fortsat at komme helt tilbage på 2019-niveau. Og så mangler vi også stadig de tre timer fra 02-05, hvor der fortsat er restriktioner på salget af alkohol.