Lokale fødevarer på madmarkeder
Madmarkeder øger danskernes købelyst. Det er en erfaring, som den selvejende institution Madkulturen har gjort.
Efteråret byder på madmarkeder over hele landet, som bugner af tilbud om at komme tættere på maden, som dyrkes, avles og produceres i Danmark.
– Vi ved fra vores undersøgelser, at lokale råvarer og råvarer i sæson spiller en rolle, når danskerne køber ind. I det kæmpestore udbud af madfestivaler og -markeder ligger der et stort potentiale i at dyrke oplevelsen, forståelsen for råvaren og en god handel mellem producent og forbruger, siger Judith Kyst, direktør for Madkulturen.
Hun opfordrer danskerne til at gå på opdagelse og få nye madoplevelser i lokalområdet.
Gennem hele august og september har der været arrangeret madmarkeder i hele landet – fra Store Mostdag i Skærping og Knivholt Fødevarefestival i Frederikshavn over Samsø Råvarefestival og Fynske Fristelser i Faaborg til Bondens Marked i hovedstadsområdet.
Lokale råvarer
Tal fra Madindeks 2014 og MAPP viser, at 49 pct. af danskerne mener, at det er vigtigt, at der indgå lokale råvarer i det gode måltid. 64 pct. er også billige til at betale mere for varer fra mindre lokale producenter.
I praksis handles der også ind efter forbrugernes ambitioner. 52 pct. af danskerne vælger deres råvarer ud fra, hvorvidt de er produceret i Danmark, og 63 pct. vælger deres råvarer ud fra, at de er i sæson.
Colin John Seymour, Jr., der er turistchef for Sydvestjyske Smagsoplevelser, siger:
– Det er svært at få en merpris for lokale produkter alene som hyldevarer i supermarkederne. Vi kan derimod se, at når relation og fortælling knyttes på producent, produkt og forbruger, så er forbrugerne mere tilbøjelige til at købe og betale prisen.
Af Henrik Denman
hede@dhblad.dk
Mange forbrugere mener, at det er vigtigt, at der indgår lokale råvarer i det gode måltid.
Foto: madkulturen