Løvbjerg leverer rekordresultat
Med et overskud efter skat på 10 mio. kr. leverer den korte, familieejede Løvbjergkæde det bedste resultat i 12 år.
- Overskuddet er steget år for år siden 2015, og vi er enormt glade for årets resultat, siger Jesper Due, der har været adm. direktør i kæden siden 2014.
Han tilføjer, at Løvbjerg trods lukningen af Skanderborg- butikken med udgangen af 2018 har haft en ”fantastisk omsætningsvækst” i 2019.
- Vi har mistet omsætningen fra én butik, men samtidig sætter butikkens underskud ikke spor i vores regnskab. Den samlede omsætning er steget med én procent, og de tilbageværende butikker har i gennemsnit øget deres salg med godt 4 pct., siger direktøren.
Omsætningen landede i 2019 på 1,049 mia. kr., og den satser Jesper Due på at holde i år. Hvis kæden da ikke kan øge den en smule.
Da Jesper Due leverede sit første regnskab, 2014-regnskabet, stod der minus 8 mio. kr. på bundlinden.
Men allerede i 2015 leverede kæden et overskud efter skat på 2,2 mio. kr. I 2018 landede det på 6,7 mio. kr.
Overskudsgraden i Løvbjerg ligger på 1,3 pct., mens den til sammenligning ligger på 3,5 pct. i Salling Groups regnskab for 2018 og på 2,7 pct. i Rema 1000 i 2019.
- Jeg tror på, at vores overskudsgrad fortsat kan øges, og det er noget af det, vi har fokus på nu, siger Jesper Due.
Han glæder sig over, at selskabets likviditet ved udgangen af 2019 er forbedret med 26 mio. kr. til 61 mio. kr.
Øger medarbejderstaben
Fokus har de seneste to år været på at gøre butikkerne slagterafdelinger mere synlige.
- Vores investering i slagterafdelinger og slagterkød har vist en rigtig god udvikling - ikke mindst i anden halvdel af 2019. Den investering regner vi med fortsat vil smitte af på bundlinjen. Slagterafdelinger kræver mere personale, og det er vigtigt at understrege, at det ikke er besparelser på lønkontoen, der har ført til det stigende overskud, siger Jesper Due.
Kæden havde i 2019 i gennemsnit 392 fuldtidsansatte i 15 butikker, mens der året før var 390 i 16 butikker. I 2015 havde kæden i gennemsnit 377 fuldtidsansatte.
- Vi har meget fokus på vores medarbejderes trivsel, og den seneste trivselsundersøgelse er på mange parametre den bedste nogensinde. Medarbejderne er glade for at være her og bliver i Løvbjerg længe. Et godt eksempel er vores købmænd, hvor mere end en tredjedel har været i kæden i 25 år. Det er også en vigtig årsag til vores fremgang. Er medarbejderne tilfredse, bliver kunderne det også, og så sælger vi mere, siger Jesper Due.
Han mener, at blandt andet ansættelsen af HR-chef Nicolai Schmidt i en nyoprettet stilling har haft betydning for den øgede tilfredshed.
Kigger på nye lokationer
En anden faktor, der smitter af på regnskabet, er ifølge Jesper Due en mere intelligent markedsføring.
- Det er klart at det rammer bruttoavancen negativt, når man sælger varer på tilbud, men hvis man sikrer, at de varer, man sælger billigt, trækker varer med en høj bruttoavance med, så giver det et positivt udslag på bundlinjen, siger Jesper Due.
Han fremhæver også den lokale markedsføring via Facebook som meget givende. - Vi rammer en anden kundegruppe og trækker nye kunder i butikken. Ja tak-tilbud er populære, og kunderne køber andre varer med, siger Jesper Due. Kæden investerede sidste år mere end nogensinde - både i renoveringer og i udskiftning af køl og frost.
- I år forventer vi at investere 30 mio. kr. blandt andet i renoveringer. Vi er i gang med en større ombygning i Varde, siger Jesper Due.
Løvbjerg vil også gerne snart sætte penge i en ny butik, men det kræver den rette placering.
- Vi er hele tiden på udkig efter nye placeringer, og jeg håber, at jeg i løbet af året kan annoncere, at vi har en lokation, siger Jesper Due.
Han vil ikke sætte nogen adresse på, men siger, at kæden holder sig til Jylland.