Løvbjerg-butikker øger salget med 4 pct.
Til trods for at den familieejede Løvbjergkæde med lukningen af Løvbjerg i Skanderborg har været en butik mindre gennem hele 2019, er det lykkedes for kæden at øge sin samlede omsætning med 1 pct.
Det er kædedirektør siden foråret 2014 Jesper Due ”super godt tilfreds” med.
- Jeg kan jo reelt ikke udtale mig om resten af markedet, men med en like-for-like-vækst i vores tilbageværende 15 butikker på 4 pct. ligger vi vist ret fornuftigt i forhold til dagligvaremarkedet generelt, siger han.
Mens kurvestørrelsen kun er vokset marginalt, er kundestrømmen til gengæld øget.
- Det mest positive ved vores fremgang er, at den i meget høj grad er båret af en stor kundevækst. Vi har arbejdet meget med vores markedsføring - både den trykte og på de sociale medier, og det har åbenlyst båret frugt, siger direktøren.
I kundekurven er der dog i dag en del flere varer fra delikatessen. De varer har en relativ høj avance, hvilket smitter af på bundlinjen.
Tror på øget overskud
Jesper Dues første år som direktør sluttede, lige som årene forinden, med et underskud, men siden er overskuddet vokset støt og roligt år efter år.
- Det vil være useriøst, før regnskabet ligger klar, at sige noget nøjagtigt om, hvad vi kommer ud med på bundlinjen i år. Men pilen peger på endnu et år med øget overskud, siger Jesper Due.
Blandt de Løvbjerg-butikker, der har gjort det bedst i 2019, er butikken på Mors og på Trøjborg i Aarhus. De to butikker blev topmoderniserede i 2017.
- Snart går vi i gang med at renovere vores butik i Varde. Vi vil også gerne åbne nye butikker, og vi har et par områder i tankerne. Men om det lykkes i år, ved jeg ikke, siger Jesper Due, der ikke vil komme nærmere ind på, hvilke byer han har i tankerne.
Han vil til gengæld gerne rose sine købmænd, som han giver en stor del af æren for kædens fremgang.
- Vi har nogle enormt dynamiske teams i vores butikker. De har meget frie rammer og arbejder aktivt med eksempelvis deres lokale markedsføring - blandt andet på de sociale medier. Løvbjerg har godt nok en samlet Facebook-side, men butikkernes lokale Facebook- sider er markant vigtigere for os. Disse sider har butikkerne total råderet over, og hovedkontoret kan ikke engang komme ind på dem. Det siger samtidig noget om, hvilken tillid vi har til vores købmænd, siger Jesper Due.