Lagkagehuset har succes med ekspansion
Lagkagehuset er i dag en af mest ekspansive kæder i dansk detailhandel, men selv om den befinder sig i en af de mest udsatte brancher, har den for alvor været med til at vække danskernes lyst til at bruge penge på kvalitetsbrød.
Det nye regnskab viser, at kædens ekspansion giver resultat. Omsætningen steg med hele 112 mio. kr. til 664 mio. kr. i 2016.
I samme periode øgedes butiksantallet med 17 nye butikker, og hertil kommer et nært samarbejde om at åbne shop-i-shop afdelinger i Meny supermarkeder.
En del af væksten i omsætningen må således tilskrives væksten i udsalgssteder.
De positive takter ses dog også i indtjeningen. Driftsresultatet øgedes med 20 pct. til 54 mio., mens årets resultat blot steg en smule til 38 mio. kr.
Indtjeningen blev i 2016 påvirket negativt med ca. seks mio. kr. som følge af omkostninger i forbindelse med åbningen af en stor butik i det centrale London. Butikken åbnede i december og har siden haft en meget tilfredsstillende udvikling.
Lagkagehuset er nu angiveligt på vej til New York.
Ledelsen vurderer, at der vil ske en yderligere polarisering inden for bager- og cafébranchen, hvor der vil være en stigende konkurrence i både lavprissegmentet og i high end-segmentet.
Kæden fastholder sin ekspansive strategi og planlægger i 2017 at åbne et antal nye butikker på niveau med sidste år, dvs. omkring 15 nye butikker plus shop-i-shop afdelinger i Meny supermarkeder.