Kundestrømmen daler på servicestationerne

25. mar 2020 -
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

opdateret 30. marts 2020.

Mens de danske forbrugere har købt ind til lager de seneste uger, og dagligvarekæderne derfor ligger pænt over indeks 100 på omsætning, mister servicestationers kiosker omsætning som en følge af coronakrisen.

Danskerne er hjemme, og langt færre har brug for at køre ind på en servicestation. Til gengæld køber de mere end vanligt, når de først er inde i butikken, lyder det fra flere kæder.

Landets største servicestationskæde Circle K melder om nedgang i trafikken på cirka en fjerdedel den seneste uge.

- Hvad angår ændringer i købsadfærd, så ser vi en forholdsmæssig nedgang på tværs af alle kategorier, hvilket naturligvis hænger sammen med det generelle fald i trafikken, siger pressechef ved Circle K Dennis Dalgaard.

Han tilføjer, at håndkøbsmedicin, tobak, drikkevarer og bagervarer klarer sig relativt bedst.

Mere tobak og mindre mad

OK Plus oplever også en ændring i købsadfærden. Kundekurven ligger på indeks 103, mens mængden af kunder er faldet med 12 pct. sammenlignet med sidste år. For at reducere omkostninger har kæden reguleret åbningstiderne.

- Vi selvfølgelig også ramt af COVID-19. Når en stor del af befolkningen arbejder hjemme og er mindre på farten, afspejles det i vores omsætning. Men alle butikker er i drift og personalesituationen er god, siger Michael Djarnis, adm. direktør i OK Plus.

Han tilføjer, at sammenlignet med samme uger i 2019 er tilbagegangen på kædeniveau relativt begrænset.

- Men fra at have ligget på indeks 105 i januar og februar, lå vi i uge 11 på indeks 91 og i uge 12 til og med fredag på indeks 95, siger han.

Rygeartikler ligger i uge 12 på indeks 120, mens food to go i OK Plus-butikkerne ligger på indeks 84.

Forskelligt fra sted til sted

Q8 sætter ikke tal på udviklingen, men fortæller, at der er store forskelle, afhængig af hvor stationerne ligger.

- Da folk i høj grad arbejder hjemme, kan det især mærkes på trafikken på de store transit- og motorvejsanlæg. De lokale stationer er unikke, og derfor ser vi en større variation mellem dem. Men generelt oplever vi også her en mindre andel af kunder, siger Q8’s direktør for Retail, Helle Dahlgren Skov.

- Det er tydeligt, at en del kunder sætter pris på at snakke lidt med personalet i en tid, hvor man ikke ser så mange andre, så alle hjælpes ad med at holde humøret oppe og undgå smittespredning. Kunderne er dog gode til at passe på hinanden og personalet, siger hun og tilføjer, at kæden holder åbent som vanligt.

- Personalesituationen er i kontrol og ser overordnet fin ud. Hvis vi på et tidspunkt kommer til at opleve store udfordringer her, har vi i øjeblikket gode beredskaber klar, siger Helle Dahlgren Skov.

På Shell-stationerne er omsætningen faldet med 20 pct. - dog med store variationer fra station til station.

- Med danskerne hjemme bag computerskærmen, er der mange af de daglige optankninger, der simpelthen ikke er brug for at foretage lige nu. Det ser vi også i nogen grad på vores på butikssalg, men der er meget store forskelle, siger Søren Møller Maretti, Retaildirektør i DCC Energi, som bl.a. står bag Shell tankstationerne i Danmark.

- Nedgangen betyder, at vi har reduceret personaletimerne lidt. Kunderne er virkelig gode til at respektere de retningslinjer, vi har for at reducere smitterisikoen. Stor ros til alle for det. Langt de fleste tager faktisk situationen med et smil og er søde over for vores medarbejdere. Og at vi ikke har oplevet megen sygdom, er meget positivt, siger Søren Møller Maretti.

Opdateret 10. nov 2020